Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Eftermiddagsmaterial?

Skrivet av Fundersam
Vad gör era sexåringar på sexårs? Hos oss verkar det bara finnas pärlplattor.
Svar på tråden: Eftermiddagsmaterial?

oj det låter illa *ler*

Skrivet av  Charlotte
de är ute mycket, leker med lego, beyblades, väver, ritar, pärlar, spelar data, läser, bygger med träklossar, ja det finns en hel del
 

En fråga!

Skrivet av  Rebecka 98/02/04
Jag känner mig korkad, för jag har inte nästan någon koll på vad de gör. Hur har du fått veta allt de gör? Jag vill också veta ju! ;) Jag har ju sett allt material där när vi var där på info. Men vad de sen gör vet jag ju inte. Jag vet att de har utegympa en g/v (inne senare i höst) och att de går till skogen en-två g/v, biblioteket en g/v. Men inne i klassen - ingen aning...
 

jag frågar

Skrivet av  Charlotte
Alexander vad han gjort under dagen. Se´n ser jag ju en del när jag hämtar, fast det är ju mer fritidsverksamheten. Vad de gör på 6-års får vi veta genom ett veckobrev som de delar ut varje fredag. Jättekul! Det följer dem hela tiden se´n ända upp i 6:an! Dessutom har jag jättefin kontakt med fröknarna och brukar fråga om jag undrar över något.
 

får tillägga

Skrivet av  Charlotte
att Alexander har 6-års på förmiddagarna och tänkte mer på fritids när jag läste frågan Fundersam hade.
 

Undrar...

Skrivet av  Rebecka 98/02/04
vad menar du med "eftermiddagsmaterial"? Är det sakerna på fritids du menar, eller själva 6-årsverksamheten? Vad gör de på förmiddagarna?
 

Jo, det var fritids jag menade

Skrivet av  Fundersam
och jag var allvarlig, de har nästan inget alls. Pärlplattor, några klossar och papper och kritor. Vad har era barn för material?
 

på fritids

Skrivet av  jenna
har de olika dagar där de gör saker. På måndagar är de i gympasalen, temat nu är tydligen cirkus. på tisdagar snickrar/bakar de och på onsdagar är det något annat. Annars har min dotter vävt och sytt en tavla och är nu inne på en duk som nästan är klar.
 

Samma lokal, samma fröknar

Skrivet av  Nora
på både skolverksamhet och fritids. Vår son märker ingen skillnade mellan skola o fritids. De har massor mer grejor att göra, ibland överväldigande många alternativ. Låter väldigt fattigt på ditt barns fritids.
Jag undrar dock vad som egentligen är meningen med 6-årsskolan? De gör ingenting skolaktigt, min pojke är besviken för att han inte lär sig något. Vad gör era?
 

Hej Nora

Skrivet av  Titti
Du kan läsa diskussionen här nere, den var intressant. Den börjar med inlägget "Skola eller lekis?"

 

Vad menar du med skolaktigt?

Skrivet av  Lagom lek/lär
I mitt barns 6-års verksamhet har de olika övningar för att introducera bokstäver och matte, som t.ex. att de ska skriva en bokstav genom att dra streck mellan punkter eller färglägga en bokstav. Ibland har de en saga där det ingår att barnen ska rita t.ex. 3 äpplen, sedan ska de rita 2 äpplen som äts upp och till slut ska de rita hur många äpplen som blir kvar. Man inför alltså räkning mha en saga. Det är mycket sånger och lekar också för att träna på bokstäver och siffror. Det är inga läxor eller rena läs-, skriv- eller matteböcker som i den "riktiga" skolan. Allt är på lek och på barnens villkor.
 

Artiklar från Familjeliv