Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Komma ihåg sina saker

Skrivet av Sara
Min fortfarande 5-åring har börjat på 6-årsverksamhet i skolan. Hon trivs bra, men problemet är att hon glömmer allting. Jackan i matsalen, gympapåsen i omklädningsrummet, vantar försvinner. Hon har otroligt dåligt minne och hon verkar inte få så stor hjälp att komma ihåg saker. Vad ska man göra?
Jag tjatar varje dag, kom ihåg det, glöm inte det, men lika fullt så har hon glömt något någonstans.
Hennes pappa glömmer också saker överallt, så jag antar att det till viss del ärvt. Har ni någon sorts minnesträning som fungerar? Blir det bättre med åldern?
Jag är trött på att jaga runt efter glömda saker.

Svar på tråden: Komma ihåg sina saker

Jakten

Skrivet av  Sofia*
Låt henne själv jaga runt efter sina saker, gör det jobbigt för henne att glömma kvar dem så kan det kanske hjälpa. Se till att det inte är alltför mycket att komma i håg. När det gäller gy-kläder så räknar jag med barnen. Genom att de själva packar ner sakerna och vi räknar hur många saker det ska vara i påsen blir det lättare att få med allt hem.
Lär henne strategier, som att man ska tänka efter varje gång men går genom en dörr, har jag allt med mig? Be skolan om hjälp så att lärarna frågar henne om hon fått med sig allt.
 

Artiklar från Familjeliv