Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Närvaro varje dag?

Skrivet av Maria
Är det så på era barns skola att det förutsätts att barnen ska vara där varje dag? Vi har trots allt bara 9-årig skolplikt. Det hör till saken att både jag och min man jobbar drygt varannan helg och hinner därför inte umgås med vår pojke på heögen såsom många andra kan. I skolan verkar de inte ha någon förståelse för att vi skulle vilja ha honom hemma ca ½-1 dag per vecka.
Svar på tråden: Närvaro varje dag?

Inte närvaroplikt

Skrivet av  Nora
Hej, vi har inte närvaroplikt, vilket de ju inte heller kan kräva eftersom det inte är skolplikt för "nollan". Jag var också tveksam till att min son skulle vara i skolan varje dag eftersom jag är hemma med småsyskonen och han trivs bäst hemma. Men nu går han ändå varje dag, i början varje fall. Men jag kommer nog att tulla på det senare när han har kommit in i det hela lite mer. Jag tycker verkligen att du ska stå på dig, personalen borde ha förståelse för er speciella situation!
 

Håller med Nora!

Skrivet av  Rebecka 98/02/04
Det är ju fullt naturligt att ni som jobbar på det sättet vill ha honom hemma någon dag ibland! Nu i början är det väl bra att han går hela veckor, men sen när han kommit in i det hela (kanske han redan har i och för sig, det där är ju olika), så är det väl inget hinder att bara gå fyra dagar tycker jag! Prata med dem och förklara varför ni vill ha det så... det är ju faktiskt inte skolplikt! I vår kommun är faktiskt alla sexåringar lediga på måndagar, så alla kommuner går inte ens fem dagar. Fritids finns såklart alla dagar för dem som behöver, men inte själva sexårs-verksamheten.
 

Vi har fyradagarsvecka

Skrivet av  Villemo
Oftast är vår sexåring hemma med mig (föräldraledig) en dag i veckan, ofta torsdagar, eftersom de har lite extramysigt på fredagar. När storebror var sex var han alltid ledig fredagar - då tog jag sparade garantidagar. Skolplikten gäller som du säger inte förskoleklass, så passa på att njut av sonen detta år innan det blir allvar. Självklart är det inte bra att var borta för mycket eller ryckvis. Första veckorna gick vår son varje dag. I oktober får han vara ledig en hel vecka och åka till farfar.

Det bör inte var någa problem med ledighet, men kolla gärna med lärarna vad de ska göra de olika dagarna så han inte missar något jättekul eller viktigt. Ett alternativ kan ju vara att hämta jättetidigt eller vara med själv i skolan - det brukar ge jättemycket.
 

Ledig fredagar

Skrivet av  Jenny med Tobias och Alexadner 981122
Här på våran skola så är barnen lediga en dag i veckan
dom går bara mån tis ons och torsdag..
 

Vet faktiskt inte

Skrivet av  Skrållan
Men eftersom skolplikten är 9 år så kan jag inte tänka mig det. Sen har vi 4 dagarsvecka. Fredagar är det ingen 6 årsverksamhet.
 

Du väljer!!

Skrivet av  Jenny.A
6-årsverksamhet är enligt skollagen en frivillig verksamhet. Inte förens skolår 1 skrivs de in i den obligatoriska grundskolan.
De flesta låter ju också sina barn gå där varje dag.
Men vill ni har eran son hemma vissa dagar tycker jag att ni skall ha det. Dock kanske inte samma dag varje vecka, eftersom de har schemalagda aktiviteter.
 

Artiklar från Familjeliv