Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skolmaten

Skrivet av Rebecka 98/02/04
När jag tänker tillbaka på min egen skoltid så blev det fem rejäla luncher i veckan. Superbra alltså! Så jämför jag med sonens skola, dels har de fyradagars-vecka (lediga måndagar). Sen får de då vanlig lunch tre dagar. På fredagar får de nåt som kallas lättlunch vilket är samma sak som frukost egentligen. Macka och fil med flingor. Vad tycker ni andra? Är det inte lite snålt? De äter lunch 10.20 så när han kommer hem på e.m. på fredagar efter att bara fått fil och macka 10.20 är han ju JÄTTEHUNGRIG! Jag tycker det är dåligt faktiskt...
Svar på tråden: Skolmaten

Riktigt dåligt!

Skrivet av  Mia - pojkmamma
Min son går 5 dagar i veckan och det serveras ordentlig lunch varje dag.
De äter 10.45.
Jag tycker han får bättre mat än vad jag fick när jag gick i lågstadiet,
de har bl.a sallads buffé varje dag.

Tänk vad olika det är på olika skolor.
 

Dåligt

Skrivet av  Mallan
tycker också jag. I vår skola har de alltid två mål att välja mellan samt vegetariskt alternativ för de som vill. Det har de varje dag. Dessutom har de en bra salladsbuffé. De äter vid 12 så vi får lämna med frukt som de äter runt 10.30. Sen äter de mellis vid 14.30 så han behöver inte svälta precis. Snarare tvärtom..
 

Det blev skillnad

Skrivet av  Skrållan
på maten då sonen gick från förskolan till skolan. På förskolan har de egen kokerska som gör supermat. Men på skolan så görs maten på ett storkök och skickas 7 mil varje dag.
Nu har de ganska rejäl mat men ffa får de ett ordentligt mellanmål på em. De äter också tidig lunch-10.30 och det skulle vara katastrof för sonen som inte får middag föränn 17.30. Men då mellanmålet är rejält,rena maten om det ex är soppa till lunch, så klarar han sig bra. Den dag han går på fritids länge(till 17-får han även en frukt vid 16.30.
 

Det låter riktigt dåligt...

Skrivet av  Jenny.A
..tycker jag!! ur långa skoldagar har de?, är han på fritids efter skolan?
Min son får rejäl lunch varje dag, som lagas på skolan
(Samma mat som vi äter på förskolan jag jobbar, så jag har bra koll *ler*)
Lunchen äts kl 11:00, och mellanmål på fritids har de kl 14:00 (skolan slutar 13:00)
på fredagar äter de dessutom oftast något varmt till mellanmål på fritids.
Jag tycker det är självklart att de skall få varm lagad mat varje dag de är i skolan
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Rebecka 98/02/04
Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker det är dåligt... Nu går iofs inte vår pojk så långa dagar eftersom min man är pappaledig, så i år går han inte på fritids. Han går mellan 8.10-12.20. Men andra barn kan det ju vara jobbigt för. De äter 10.20 och sen är det mellis på fritids klockan 15! De äter en frukt där emellan om de har med sig någon hemifrån. Men det är kanske inte alla föräldrar som kommer igåg det varje dag! Hur blir det då...? Jag fick idag veta att det tydligen varit ramaskri bland föräldrarna i kommunen när detta infördes för några år sedan. Men inga protester hjälpte tydligen och nu har det varit så här i flera år. Så det är väl tydligen inget som går att ändra på, tyvärr...
 

Artiklar från Familjeliv