Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nybliven skolmamma :-)

Skrivet av Jenny.A
Min äldsta pojk har börjat f-klass nu, och han trivs jättebra.
Jag är lite nyfiken på hur era barns verksamheter ser ut? Hur stora är klasserna, hur många vuxna i gruppen?
Ligger ev fritids i samma lokaler osv?
Min pojk går i en grupp med 18 6-åringar som leds av en förskollärare (en riktig mysfröken *ler*), och en fritidspedagog. Fritids ligger i samma lokaler. Lokalerna är ganska små, Men de är ute mycket.
Jag upplever att de har en lagom blandning av lek & lär.
Svar på tråden: Nybliven skolmamma :-)

I vår klass

Skrivet av  Mallan
är de 26 barn med 3 förskollärarfröknar (varav en är man:-)) De har ganska varierande verksamhet. En dag har de gympa, varannan fredag badar de. Just nu har de något som kallas skrivdans, som de gör i halvklass. De målar porträtt av varandra till klassisk musik. De har utelek minst ett pass om dagen. De åker på utflykt varje måndag och grillar i skogen. De går till olika parker några eftermiddagar i veckan. Jag är helnöjd. Det är mycket mer organiserat och ordnat än jag trodde det skulle vara.
 

Hos oss är det så här!

Skrivet av  Anna & David
I Davids klass är det 17 barn, de har en fröken (som är förskollärare). De går mån-tors i förskoleklassen. Fritids är i samma lokaler, 23 barn inskrivna + 2 fröknar. Den enda "speciella" aktiviteten de har är gympa 1 g/v.
Min pojk trivs kanon, och det är ju det viktigaste, men jag tycker att det är alldeles för "skolaktigt". Om man inte visste skulle man garanterat tro att man klev in i en första-klass med sjuåringar. De har "riktiga" schemalagda ämnen som matte, läsning, skrivövningar mm, men också mycket rim&ramsor och sånt (tack och lov...).
Jag saknar det mer lekfulla "lekis" som jag gick i på min tid. Men David trivs och det är ju, som sagt, det viktigaste!!!
 

jättebra!

Skrivet av  jenna
min dotter går i en f-klass med 21 andra barn, de är 13 tjejer och 9 killar. De har en kvinnlig fskl och en manlig fritidsped. Sen jobbar de rätt mycket med ettan och där jobbar det 2 fröknar. De fyra har tillsammans fritids som fö är i samma lokaler. Fröken i ettan har bara ettor, varje år, så nästa år när de börjar ettan känner de henne jätteväl. De han handledarbarn, så alla fyra är lika inbvolverade, men har "sina" barn.
Min dotter är jättenöjd. jag ska på samtal på torsdag så då får vi väl se!
 

Tror de blev

Skrivet av  Skrållan
18 barn tillslut. Tillkom några nya barn som nyligen kommit till Sverige.
De är en "lärare" , en som håller i matten i både sonens + den andra förskoleklassen som finns på skolan.
Fridids är i samma lokal. HAr lite svårt att greppa hur många personal det är och vilka som jobbar med vad då man alltid lämnar eller hämtar på fritids.
Men förutom de två "fröknarna" så är det 3 st fritidspedagoger. Dessa har även ansvar för gympan för 6-8 åringarna samt tekniken för 6-8 åringarna.
 

Hos oss fungerar det så här...

Skrivet av  Johanna med Julia & Ida
De är 9 st 6-åringar, 2 fsklärare.
De har gympa en dag, simskola en dag, skogen en dag, lek med andra avd. (alltså andra 6-åringar). De har massage, övningar...
Himla mysig grupp, skönt med så få barn i år!!!
De är ute rätt så mycket nu..
Lokalerna är jelt okej..De går i samma hus som 1-3:orna..Fritids längst ner..Nu går inte min dotter på fritids för jag är mamma ledig nu..
 

Mycket lek

Skrivet av  Villemo
På vår skola, en kommunal sådan, är de 15 barn och två fröknar. De har jättestora lokaler; två stora rum med hörnsoffor, matbord, hyllor, två mindre rum, typ dockvrå, datorhörna, stort kuddrum, målar- och snickaratelje. Barn som kommer före 8.15 eller slutar efter 16.30 går in på fritids med ettorna, annars är de kvar med sina fröknar.

Det är mycket lekbetonat med bra innehåll: samlingar, rim, ramsor, språklekar, skrivdans, högläsning, musik och rytmik, gympa 1 g/vecka, utevistelse, teman (hittills trafiktema och Hitta Vilse)där man pysslar en del. 1 g/veckan kommer faddrarna i åk 3 och läser högt för sitt fadderbarn, och man samverkar också med åk 1 en del. I skolans lokaler finns ockå innebandyrink och pingisbord.

Det är alltså väldigt lite "skola" men bra skolförberedelse. Min son, som läser flytande, kommer dock att få någon liten läsebok. Men han behöver träna det sociala mest, så det här året blir bra för honom tror vi.
 

Artiklar från Familjeliv