Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

OT: tror era 6-åringar på tomten?

Skrivet av Lilla H + 98 & 00
Min gör det till 110% nämligen och jag undrar om någon snäll klasskompis kommer upplysa om den bistra verkligheten...
Svar på tråden: OT: tror era 6-åringar på tomten?

Nope

Skrivet av  Åsa K
han har aldrig gjort det heller.
 

jo, benhårt

Skrivet av  ulmerkott
men jag tror inte att kompisarna kan göra nått åt det. Men i och för sig slutade storbröderna tro just runt 6-7 år så vi får väl se.
Men senast idag pratade vi om fattiga barn och jag sa att man t ex inte kan få så mycket julklappar - varvid han spände ögonen i mig och sa att dom får man ju av tomten...
 

och på tandfén också IMT

Skrivet av  ulmerkott
zz
 

Absolut

Skrivet av  Mia - pojkmamma
Redan när han var 2 år avslöjade han vem som var utklädd till tomten.
Han tror stenhårt på att tomten finns,
men han vet att det inte är han som kommer till oss utan någon som klätt ut sig.
Han är lite besviken över att han inte fått träffa riktiga tomten...
 

samma här

Skrivet av  Charlotte
litet veksam på tomten som kommer, särskilt som han möter två olika tomtar varje jul. Men han inser att den "riktiga" tomten måste ha lite hjälp för det finns ju så många barn på jorden han ska till. Tänk bara på alla skolbarnen...det tar sin lilla tid att åka runt.

Däremot är det helsant att riktiga tomten kommer natten till julafton och klär granen, äter upp framställd gröt och lämnar ett litet paket var till barnen som de får öppna på morgonen. men den tomten ser man aldrig... :)
 

Lite iallafall...:-)

Skrivet av  Jenny.A
Han tror nog på tomten, men han har genomskådat våran jultomte (farfar) för längesedan.
Han har förklarat för oss att den riktiga tomten inte hinner till alla barn därför är det så många som klär ut sig :-)
 

ibland, när han vill

Skrivet av  Elin S
jag har redan från början berättat för honom att tomten, såvitt jag vet, inte finns. Ibland vill han tro på tomten ändå, och då gör han det, men för det mesta inte.
 

Nej...

Skrivet av  Carro m fyra barn
När han deklarade för mig häromveckan att tandfén minsann inte fanns så frågade jag lite försiktigt om tomten då. Nja, sa han.. Det finns ju ingen _riktig_ tomte utan det är så att många måste klät ut sig för att alla barn ska få julklappar i tid... :-)

Hoppas han inte avslöjar den bistra sanningen för sina småsyskon ännu :-)
 

NEJ!

Skrivet av  Mallan
Vi har aldrig lurat i barnen det!
 

Okej, följdfråga:

Skrivet av  Lilla H + 98 & 00
Hur har ni berättat om Tomten i er familj? Är det att föra vidare ett kulturarv att berätta om Jultomten eller är det att ljuga och lura sina barn?
 

en rätt ofarlig lögn, men en lögn

Skrivet av  Elin S
Jag tycker det är att ljuga, och jag vill helst inte ljuga för mina barn. Som jag skrev ovan så har jag sagt till barnen att tomten inte finns (såvitt jag vet i alla fall).
Jag har själv aldrig trott på tomten, så tomten är inte ett viktigt kulturarv för mig. Men jag vet att det är viktigt för många. Och jag blir inte upprörd av att andra föräldrar vill att deras barn ska tro på tomten. Jag har svårt att tro att barnen tar någon skada av att tro på tomten några år.
 

Jag vill inte ljuga

Skrivet av  Åsa K
för barnen så jag har aldrig sagt att tomten finns utan berättat som det är. Sen om det finns "tomtar" så kommer de i alla fall inte till oss med julklappar. Det roliga är att spänningen inte har blivit mindre för att barnen vetat hur det förhållt sig!

 

Jag tror inte

Skrivet av  Marie & Johanna
det för hon var rätt säker på att hon kände igen mormor förra julen =O)

 

Nej, inte alls *imt*

Skrivet av  Rebecka 98/02/04
ss
 

Artiklar från Familjeliv