Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mycket att lära på 6-års...

Skrivet av Sara m. Nattis & Oliver
Idag kom min 6-åriga dotter hem & berättade hur man gör barn. Det hade nämligen en tjej i 1.an berättat för henne. hon var väldigt fnittig och kunde inte sitta still när hon skulle berätta för mig. "Och duu mamma vet hur man gör också för du har ju gjort mig & Oliver!" Jag blev helt paff men man får väl vänja sig nu när man har skolbarn. Man lär sig mycket nyttigt och otyttigt där. Men inte viste jag DET när jag var 6-7 år....
Svar på tråden: Mycket att lära på 6-års...

det har min sexåring vetat i flera år (imt)

Skrivet av  Elin S
 

Muren som föll.

Skrivet av  Sofia*
Min dotter har levt i en lagom skyddad värld där jag satt upp gränser för vad jag tycker är lämpligt. Dagispersonalen har haft samma gränser som jag så världen har varit ganska skyddad. Så en dag satt min dotter, då 6 år gammal, och jag vid frukostbordet. Jag läste tidningen och hon stavade sig igenom baksidan av det jag läste.-"Mamma, vad betyder palestinakonflikten" frågar hon efter en stund. På en sekund hade hon rivit ner min skyddsmur och jag insåg att jag inte längre skulle kunna kontrollera hennes värld. Så är det, det är mysigt när de blir stora, men det gör lite ont.
 

Ja det är ju sant

Skrivet av  Sara m. Nattis & Oliver
för numera kommer deras största informationskälla vara skolan & kompisarna. Det kommer så plöstligt ba ra! Hon har blivit såå stor sedan augusti då skolan började.
 

Ja det är svårt..

Skrivet av  Sofia*
..att bli storbarnsförälder. Trots att jag själv är lärare hade jag ganska svårt när dottern började skolan. Jag ville lämna över till personalen som jag gjort på dagis och gärna ha rapport på samma sätt när jag hämtade. Men personalen på skolan vill ju ha en direktrelation till mitt barn. Och den innefattar inte mig på samma sätt som på dagis. En 6-åring kan ju tala för sig själv på ett annat sätt. Samtidigt är det härligt att se dem växa upp och skaffa sig ett eget liv. Det är tur att man inte själv åldras i samma takt, inte kan väl jag vara 8 år äldre än vad jag var när äldsta dottern föddes?! ;-)
 

Fast det visste jag,

Skrivet av  Amles
är ju uppfostrad på dagis nästan på det glada 70-talet och sen skolan runt 1976-77 och kommer ihåg en film tom som vi fick se i skolan då.
 

Artiklar från Familjeliv