Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur är lunchen för era barn?

Skrivet av rådvill mamma
Jag är väldigt nöjd med min flickas skola (sexårsverksamhet) bortsett från lunchen. Det är en skola med elever från sexårs och upp till 6:an och alla dessa ska hinna äta lunch mellan halv elva och ett. Våra barn får tjugo minuter på sig att vistas i matsalen. På denna tid ska de hinna stå i kö, ta mat, bre macka och äta. Min flicka känner sig stressad varje lunch. Hon är avundsjuk på en pojke som äter jättefort och som alltid hinner klart. Själv är hon lite långsam och blir stressad när hon vet vilket klockslag nästa klass kommer och att hon då måste vara klar. Det känns som en dålig situation.

Jag tycker att det är viktigt att hon får i sig ordentligt med mat i en lugn miljö. Särskilt viktigt för henne eftersom hon alltid har varit kinkig med maten. Jag vet bara inte hur man ska få till en förändring. Finns det några bra förslag?
Svar på tråden: Hur är lunchen för era barn?

hos oss har de valt

Skrivet av  Charlotte
att låta 6-åringarna äta sist för att slippa stöket och stessen. De sitter ofta i en tom matsal. Nackdelen kan vara att de får vänta längre om maten t.ex. tagit slut och ny måste lagas. Samtidigt tycker jag det är toppen för då slipper de äta så himla tidigt. Vilken annan arbetsplats äter lunch 10:30??? nu får de mat 11:45 om det tycker jag är tidigt ändå.
 

Hos oss

Skrivet av  Lilla H + 98 &00
är skolans lokaler uppbyggda som en förskola med ett stort lekrum, ett stort rum med bord och stolar, ett utklädningsrum, ett datarum, ett bilrum och en ateljé. I mitten av allt finns ett matrum med bord, stolar, kyl, spis, diskmaskin osv. I dessa lokaler går barnen upp till 3:an. Maten hämtas på en matvagn och barnen äter endast med sina klasskompisar. De kan sitta upp till en timma om de vill/behöver. Vi tycker också att det är viktigt med lugn och ro vid maten, vår son äter mycket och långsamt och det var svårt för honom att hinna bli mätt när han började på förskola vid 4 års ålder, så vi är jätteglada över skolan! Ett extra plus är ju att de äldre barnen som äter i matsalen inte heller behöver stressa och trängas eftersom det bara är åk 4 - 9 som ska äta där. Bra för alla!
 

Artiklar från Familjeliv