Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur skulle ni göra?

Skrivet av Tillud
Min dotter börjar 6-års till hösten.
Jag har valet att låta henne börja på en jättebra skola med mkt bra personal (fast inte några kompisar hon känner) ELLER låta henne börja på en skola jag inte vet så mycket om MEN där några av hennes kompisar börjar. Usch vad detta är svårt! Man vill ju att det skall bli så bra som möjligt. Tacksam för svar!
Svar på tråden: Hur skulle ni göra?

Ta reda på

Skrivet av  Betty Boop
så mycket du kan om den skolan hon egentligen tillhör, tycker jag. Det är väldigt värdefullt att få gå tillsammans med sina kompisar, och förhoppningsvis kommer du att upptäcka att den "okända" skolan också är jättrebra!
 

Våga välja

Skrivet av  glad
den skola som är jättebra fast utan kompisar. Barn i den åldern skaffar nya kompisar på nolltid. Dessutom har hon ju kvar sina gamla kompisar också.

Skulle hon till råga på allt inte alls trivas i den skolan efter ett år så kan ni ju alltid byta till den andra då hon ska börja i ettan.
 

Välj skola efter

Skrivet av  Hope
vad du tycker verkar bäst! Hon kommer att få nya kompisar. Jag tycker att föräldrar lägger alldeles för stor vikt vid befintliga kompisar, redan vid tidig ålder. Barn får nya vänner, det är nyttigt för barn att lära sig skaffa nya vänner. Många föräldrar i min dotters klass har valt denna skola ENBART därför att barn från samma dagis skulle börja tillsammans. Jag tycker det är att underskatta barnens förmåga till att skapa nya kontakter. Min dotter var ensam ifrån sitt dagis och har naturligtvis hittat nya vänner. Däremot finns det några grupperingar om två och två - bästisar - som följts åt och dessa blir nästan isolerade i sin tvåsamhet i den nya gruppen eftersom de inte är intresserade på samma sätt att skaffa nya vänner.
 

Håller inte med

Skrivet av  Amanda
Vänner är jätteviktigt. Jag talar av egen erfarenhet eftersom jag flyttat när jag var liten. Det är viktigt att få behålla de vänner man lär känna som mycket liten. Det finns en trygghet i den vänskapen som går förlorad.

Det är heller inte säkert att man har bara en vän från dagis. Min dotter hade tre vänner som hon gick vidare med från dagis. Nu har en till flicka (ny) kommit in i gänget. De är fem stycken tjejer som leker med varandra lite hur som helst. Verkar jätteroligt!

Jag tror tvärtom att det är mindre viktigt med hur skolan är om det inte råkar vara en ökänd skola där man vet att det finns problem. Annars kan det vara så olika beroende på vilken lärare barnet får. Det finns bra och dåliga lärare på alla skolor.
 

Håller inte med!

Skrivet av  Ella m.Trissen i Grabbs
Personligen tror jag inte alls att barnens kompisar från dagis är så livsavgörande.
Värre tror jag det är då barnet redan börjat skolan & blir tvungen att byta pga. tex. flytt.

Vi har valt ett privat dagis inne i stan som varit MYCKET populärt i många år.Detta dagis har inga barn från grannskapet utan de är från hela stan + andra kommuner.
Här är det självklart att barnen sen börjar skolan där de bor & mig veterligen har inga barn fått problem med nya bekantskaper.

Så här små barn har ju inte våra fördomsramar utan hittar i regel nya kompisar väldigt snabbt.

Tror aldrig det är bra att lägga för mycket vuxenaspekt på barnens liv & leverne.

Sen måste jag oxå säga det att det är fullt möjligt att behålla vännerna från dagis även efter dagistiden.
Vår stora sons bästis från dagis tillhör fortfarande hans grupp av bästisar trots att de inte träffas så ofta längre.
Vi föräldrar kör dem till varandra regelbundet,det bestämde vi oss för att göra redan innan kompisen bytte dagis.

I vår sons klass finns med honom 4 nya barn som kommer från andra dagis & städer.
Dessa barn har inte mindre kompisar än barnen som känner varann från dagis.
 

Skolan viktigast men

Skrivet av  amnai, USA
det beror ju också lite på barnet, brukar hon snabbt få nya vänner?

Där vi bor, USAs östkust, blandas klasserna varje år, de klasskompisar vår son har nu i Kindergarten (som svenska sexårs) kommer han till en del förlora när han börjar ettan i höst. Eftersom det är 4 klasser kommer han dock ha ca 25 procent av sina gamla klasskompisar kvar. Dessutom byts lärarna varje år! Lärarna här ansvarar bara för en årskurs, synd eftersom jag tycker hans lärare nu är fantastisk!
 

Artiklar från Familjeliv