Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hungrig son!

Skrivet av M
Behöver lite råd gällande min älskade son som är 14 mån.

Han vaknar så himla tidigt nästan varje morgon och det verkar som att han är hungrig för jag går upp med honom, ger han gröt och sedan när jag lägger han igen så somnar han och snarkar som ett tröskverk ända till 07.30. Och det är lite mera lagom tid att stiga upp på tycker jag. Oftast vaknar han runt 5-tiden men någon gång emellanåt kan han vakna vid 4 redan. Jag som är gravid i vecka 30 tycker att det är liiiiiiiite jobbigt i längden att gå upp så tidigt nästan varje morgon.

Grejen är den att han äter sitt sista mål för dagen vid 18.00, då äter han gröt, en macka, en liten youghurt och dricker mjölk till. Jag brukar se till så han äter ordentligt så han ska stå sig över natten eftersom han aldrig velat ha välling någonsin. Han avskyr välling, har alltid gjort det. Så någon nattslurk kan vi inte ge honom.

Jag funderar på om han kanske behöver kraftigare gröt. Han får semper från 1 år, men kan jag prova att gehonom den från 1 och ett halvt år????

TAcksam för svar, råd och tips.
Svar på tråden: Hungrig son!

Du kan inte...

Skrivet av  raqven
ge honom kvällsgröten lite senare? Sex låter lite tidigt tycker jag. Kan han inte dricka lite nyponsoppa eller fruktsoppa när han vaknar, så kanske han somnar om utan att du behöver gå upp? Havregrynsgröt kanske är mer mättande? Du kan utan problem ge honom 1,5 årsgröten om du vill! Han kan ju äta allt nu!
 

när äter han middag då?

Skrivet av  La mama
Du kan inte lägga middagen lite senare, kanske vid sex, och sen ge honom gröt och smörgås precis innan han går och lägger sig?
Det förutsätter förstås att han inte brukar gå och lägga sig halv sju, men om det här är ett stort problem kanske ni skulle försöka skjuta på sänggåendet en stund för att få in ett senare mål?
Jag skulle då tycka att det vore mycket jobbigt med så tidiga morgonvanor, utan att vara gravid! :-)
 

lagad mat?

Skrivet av  Hanna -Liv, Es och F
Hej!

Kanske behöver han två lagade mål om dagen? Mina barn äter lunch tidigt och vid 17-18 äter vi lagad mat till kvällsmat. Det känns som om lagad mat ger mer mättnad och mer näring än grötmål.
Ni kanske redan äter två mat-måltider, men då kanske man kan servera kvällsgröten lite senare? För om man ser på antalet timmar så är det i och för sig inget konstigt att han är hungrig på morgonen, men det är ju jobbigt, så kolla om det inte går att förskjuta mattiderna lite på dygnet!
 

Tack

Skrivet av  M
för svaren. Han får två lagade mål mat om dagen varje dag så det är inga problem. Men jag får nog kanske lägga middag vid 17.00 istället och ge honom gröt vid 19.00 och se om det funkar bättre.

Jag pratade med bvc idag och enligt dom kunde jag ge honom kraftigare gröt så nu ska vi sticka till affären och köpa sånt.

Igår kväll gjorde jag egen havregrynsgröt som jag blandade med 1 års gröten för att se om det blev bättre. Men han vaknade redan vid 03.30 imorse och låg och gnydde och kastade sig i sängen. Jag tänkte att så här tidigt går jag bara inte upp alltså. Men han somnade inte om så vi gick upp och gjorde iordning gröt men då ville han inte ha!!!!

Däremot var han väldigt mammig och kramig, vi satt och kramades länge, trött var han. När han inte ville ha gröten bytte jag hans blöja och la han igen, då somnade han igen. Så nu är jag osäker på om det beror på hunger?!
 

Alla vaknar

Skrivet av  Hanna -Liv, Es och F
Hej!
Nä, det är ju inte säkert. Alla människor vaknar till en eller flera gånger på natten, men de flesta minns inte sina uppvaknanden. Vi vuxna kanske gör ett toabesök, eller kollar klockan och somnar om om vi minns att vi varit vakna. Detta är ju ännu inget inlärt beteende hos små barn. SÅ visst kan det vara ett vanligt gryningsuppvaknande som ditt barn har!

Med mitt första barn bestämde jag att före klockan sju var natt när hon vaknade. (KÄnne lyxigt värre idag). Och gjode bara sådana saker man gör på natten, dva, gosa inhops sig i mörkret och somnade om, men då var jag naturligtvis säker på att det inte var av hunger hon vaknade.

 

Artiklar från Familjeliv