Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

plockmat? Storre bitar i hemlagad mat?

Skrivet av anelle
Ang plockmat, nar har ni borjat med det?
Sonen ar mattligt fortjust i att tugga (lite lat kanske, ha,ha). Han far bara hemlagad mat och ater mangder om den ar mixad, storre bitar och aven mindre kommer garna i retur, och han ater betydligt mindre om maten bara ar mosad med gaffel. Han har tva tander i underkaken ich har ju faktiskt hunnit bli 10 man. Hur gor eller gjorde ni andra?
Tack!
Svar på tråden: plockmat? Storre bitar i hemlagad mat?

Teknik

Skrivet av  o
Det hela handlar om att han ska hitta rätt teknik när det gäller att tugga större bitar. Intresset verkar ha kommit iallafall och det är jättebra. Men sen kan det ta olika lång tid innan dom lär sig. När dom får mer tänder gör det sitt också att det blir lättare att tugga. Min son är 14 mån och började vi 1 år tror jag att lära sig tugga jättebra. Då har han haft intresset jättelänge men så fort jag testade med större bitar så satte han i halsen eller kräktes. Nu kan jag mosa hemlagad mat med gaffel och det funkar bra. Banan äter han själv precis som den är men inte inte särskilt stor mängd. Det verkar som att han tycker att större bitar i längden är jobbiga, så när jag mosat maten med gaffel så äter han mer.

Jag tycker att du kan gå varsamt fram och testa lite då och då med olika saker. Något som jag brukade ge min son som han älskade var youghurt med brödbitar i. Brödbitarna mjuknar ju i detta och blir därmed väldigt lätta att tugga. Men du kan också testa mosad banan. Min son älskar att gnaga på gurka och äpple utan skal. Om han biter av större bitar av det så spottar han ut dom igen.

Men som sagt gå varsamt fram och låt det ta sin tid.
 

tack sa mycket!

Skrivet av  anelle
Ja, det ar val sa jag har tankt, att det ar ingen bradska! De flesta vuxna jag kanner kan ju ata storre bitar o tugga sa det kommer tids nog ;o)
Nej, men det ar alltid kul att hora hur ni andra gor och kanske inte da bara de som ar extremt tidiga, for dem brukar man ju fa hora om ganska mycket anda.
Tack igen!
 

Artiklar från Familjeliv