Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alternativ till grötfrukost

Skrivet av Paula
Hejsan
Min son är 1.5 år. Han har alltid ätit gröt till frukost. Nu vägrar han av någon anledning. Jag tycker inte han verkar bli mätt på den smörgås han får som alternativ idag. Har någon tips på annan frukostmat??? Han gillar inte filmjölk!!!
tack på förhand
Svar på tråden: Alternativ till grötfrukost

Fruktsallad

Skrivet av  Hanna -Liv, Es och F
Hej!
Här kommer någora frukostidéer.
Vi äter ofta en fruksallad till frukost, med lite nötter på så blir det både näringsrikt och mättande tycker jag. Ägg är bra till det också tycker jag.
Ägg serverar jag kokta, eller äggröra på macken eller citronomelett.
Keso till frukten, mättar bra.
Mina barn äter inte särskilt mycket frukost, men lite frukt klara de att få ner.
Sedan behövs ju någon form av mellanmål, på förmiddagen innan lunchen, men det behöver de ju ändå. Då blir det frukt, eller grönsak och/eller riskaka eller smörgås eller skorpa.
Kanske kan man kolla om det går att utöka pålägget, lite köttigare? Min tvååring gillar rostbiff och skinka och äter gärna flera bitar.


 

inte nötter

Skrivet av  mamma m två små
Skippa nötterna i fruktsalladen. Det är bäst att vänta med att ge dem nötter. Det ökar risken för överkänslighet väsentligt.
 

Ja du

Skrivet av  M
nu ska vi se. Du kan ge youghurt, kokt mosat ägg som du blandar i smör i, fruktsallad, banan. Antar att om du ger honom den där mackan i fortsättningen + något av det jag nämnde här ovan så blir det en jättebra frukost. Hoppas du blev nöjd med svaret.
 

Tack för era idéer...

Skrivet av  Paula
de var jättebra....tänk vilket hjärnsläpp man får ibland....
Kram på er
Paula
 

Artiklar från Familjeliv