Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När började ni servera mjölk??

Skrivet av Christina
Min dotter är 9 månader och jag har ännu inte gett henne mjölk att dricka. Hon dricker endast vatten och bröstmjölk ( på natten)
När kan / ska man ge mjölk ??
Svar på tråden: När började ni servera mjölk??

Jag har börjat nu

Skrivet av  M
med att ge min son mjölk till maten en gång om dagen och han är 13 mån. Innan dess har han fått mjölk som måltidsdryck någon gång ibland bara, annars dricker han endast vatten.
 

Från ca

Skrivet av  Åsa
1års ålder eller när man slutar med välling, behöver barnet mjölk att dricka. Dock rekomenderas det "aldrig" egentligen som måltidsdryck utan då är vatten bäst. Men till mellanmål, frukost eller kvällsmål.

Ett barn från 1-6 år behöver ca 600mg kalk det motsvarar 5 dl mjölk all mjölk inräknat välling, fil, ost, smör, grädde osv. Mer än 3 glas mjölk (1½dl styck)om dagen om man oxå äter andra produkter gör bara att man riskerar järnbrist.
 

men

Skrivet av  mamma m två små
Från ett års ålder kan man börja ge barnet mjölk till måltiderna. Börja senare om det finns risk att utveckla allergi.
Självklart kan du ge till måltiderna bara barnet kan tänka sig att dricka vatten annars när de är törstigt ! Och du ska ge mjölk fast barnet dricker välling. En del barn äter välling till det är fem år. Det är senat att vänta till dess med mjölk. Ju senare man börjar med mjölk desto större risk att de inte kommer att gilla det !
Det ska vara måtta med allt. Det är inte så troligt att ett litet vbarn vill ha flera dl mjölk dagligen...
 

Svarade här nedan..

Skrivet av  Jenny m Isak01 o Viktor04
..på ett annat inlägg att det rekommenderas att barn inte ska dricka mjölk under det första levnadsåret. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Järninnehållet i mjölk är lågt. Små mängder i matlagning eller till gröt är inget hinder.
 

Artiklar från Familjeliv