Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

För tidigt med gröt för sexmånaders?

Skrivet av Cat med K 02 + S 04
Hej!
Min andra son är nu drygt ett halvår och vi har börjat så smått med mat.
Under ungefär två veckor har han fått mat nästan varje dag, kanske totalt 9-10 dagar av de 14 som har varit sen vi började. Han har fått potatis och ärter mest, men även smakat majs en gång.
Med första sonen köpte vi mycket barnmat och även barngröt men det tänkte vi inte göra nu, jag vill försöka laga själv. Det behöver ju inte vara så märkvärdigt, vi bara struntar i att salta potatisen etc. Har inte använt mixer utan mosat med gaffel samt pressat i vitlökspress, det har funkat bra trots att det inte har blivit fullständigt passerat. Har blandat i lite osaltat smör samt bröstmjölk.

Han har även smakat banan (han åt en halv på första försöket) och lite päron.

Nu undrar jag: Är det för tidigt att börja med gröt? Ska vi "harva" på med grönsaker ett tag till? Jag tänkte att grönsaker först, sen gröt, sen kött etc kan vara en bra ordning eller måste jag introducera kött efter grönsakerna?
Gröt - jag tänkte göra havregrynsgröt (på mixade havregryn) och så har jag även köpt polenta som jag tänkte göra gröt på. Jag har även införskaffat osvavlade torkade aprikoser att göra pure på.

Frågan är alltså: ska jag vänta ytterligare med gröt?
Svar på tråden: För tidigt med gröt för sexmånaders?

Tycker nog du kan prova

Skrivet av  Tessie m Celia aug-03
Du har ju redan introducerat lite mat så jag kan inte se varför du inte skulle kunna börja med gröt. Lite i taget givetvis, men det antar jag att du redan vet själv. :) Det finns ju inga "måsten" kring maten direkt, förutom de "förbjudna" sakerna för barn under året. Men jag har för mig att Celia iaf åt gröt, grönsaker och frukt i typ tre, fyra månader innan hon fick kött första gången.
 

havregrynsgröt

Skrivet av  Anso
har inte så mycket gluten i så det är ok. annars ris eller majsgröt. helt ok att ge nu vid 6 månaders åler. många ger ju välling tidigt och det är ju samma sak.
 

Jag kan säga att

Skrivet av  M
min son strulade väldigt med maten som liten bebis och tillslut kom vi fram till att han avskydde allt vad ersättning och välling hette. Han ville äta som vi. Så gröt åt han ifrån 4-5 mån, jag köpte havregröten som är från 4 mån. Semper har också gröt ifrån den åldern. Vi hade inget val iallafall utan vi fick ge honom gröt och grönsakspure mm. Så jag tycker gott att du kan göra så som du har tänkt.
 

Artiklar från Familjeliv