Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite hjälp önskas.... 13månaders som inte vill

Skrivet av Nina med Tindra 031105
äta bitar.

Jag börjar känna lite smått panik över att Tindra inte vill bli matad med bitar. Barnmatsburkar som är mosade funkar inte och inte heller vilka burkar som helst utan hon äter ett urval av sammanlagt 6-8olika sorters burkar. Det som går bra att äta själv är makaroner, några mackbitar, ost, clementiner, äppelbitar, korvbitar men det är nog det ända också.

Hon äter inte fil, yoghurt, gröt, risifrutti eller nått annan mellanmåls mat och nu börjar jag känna lite panik över dagis som hon ska börja på i början av Mars. Hur ska jag få henne att VILJA äta mer varierat av bitar? Vill inte att maten ska bli ett problem när hon börjar dagis och jag tvivlar starkt på att dom är villiga att passera mat bara för att hon ska bli mätt. Hur ska jag gå tillväga tycker ni?

Tips mottages gärna.

KRam
Nina
Svar på tråden: Lite hjälp önskas.... 13månaders som inte vill

Delvis

Skrivet av  M
känner jag igen mig. Jag ska snart ha andra barnet och då känner jag att det vore bra om min pojk som är 13 mån kunde äta själv. Det han äter själv är lite macka, korv, äpplebitar, bananbitar mm. Han brukar knapra lite på sånt medans jag matar han med middagsmaten. Han brukar få hålla i sin sked också och peta i maten med den men han äter inte med skeden utan leker mest. Tar mat med skeden och häller på golvet eller smetar ut på bordet. Jag undrar så när han kommer kunna äta själv??? Jag vill att han liksom ska komma på att skeden med mat på kan man stoppa i munnen.
 

Hej Nina

Skrivet av  Anso
jag hade satsat på att de henne fingermat precis om du säjer - det tar lite tid at komma på bra saker att laga men det är bra träning för barnet att äta själv. Min Tindra äter inte nån barnmat alls!!! utan fingermat som hon själv stoppar i munnen. Så har det varit i typ 4 måander nu. Gröt på morgonen är det enda jag kan mata henne med. Hon äter pasta med olika såser, kycklingbitar, korv, pannkaka, benet av fläskkotlett eller lamm, smörgåsar. kokta grönsaker. hemlagade pizza bitar, paj, äggröra med rökt lax, kycklingvingar som man kan marinera, frukt o grönsaker av alla de slag.

Du vet ju såklart bäst vad som är bra för henne men jag tror inte att du behöver känna panik inför dagis. Barn svälter inte sig själva och dagispersonla har gjort detta många gårnger förut. Sen tror jag att vi underskattar att barnen på dagis gör som de andra och saker som har varit ett problem hemma går superlätt där - för de ser de andra barnen.
 

Artiklar från Familjeliv