Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vill våga vägra halvfabrikat

Skrivet av Lycka
Hej!
Jag vill inte ge mitt barn Nestlés och andra multinationella företags processade mat fulla av färgämnen, konververingsmedel, socker och annat onyttigt. Men kommer jag att ORKA laga all mat från grunden själv!?! Är det någon som har tips på var man kan hitta bra och enkla recept på hur man lagar sin egen barnmat?
Tack på förhand!!
Svar på tråden: Vill våga vägra halvfabrikat

Klart du orkar!

Skrivet av  mie med Valter03 och Hoppsan bf 24/4
Det tar egentligen ingen extra tid alls, speciellt inte när barnet börjar äta mer än bara smakportioner för då tar du bara av av er mat innan du saltar/kryddar för mycket.

Jag gillar Annas och Hugos barnmatsbok, finns på Designtorget bl.a.

/mie
 

Fråga på

Skrivet av  Hanna -Liv, Es och F
Hej!
Jag tror absolut att du orkar, det är faktiskt inget märkvärdigt alls. Även om barnmatsföretagen gänra vill att det ska låta så!
Jag fick jättebra recept från Hushållningssällskapet som bvc gav ut, både vid första och andra barnet. Helt gratis!
Annars funkar vanlig mat som mixas och mosas och får extra fett jättebra, så fort som barnet börjat äta en hel måltid!
Lycka till!
 

klart du gör

Skrivet av  maria65a
Orkar du laga mat till dig själv? Ja, då orkar du laga barnmat. De är inte svårt och man behöver egentligen inte ett enda recept. Gör som vanligt men salta inte utan använd örtkryddor istället.
Jag har bara köpt burkar i undantagsfall.
 

tips

Skrivet av  mamma
Laga 20 portioner av samma mat samtidigt o frys in. Laga ett par olika maträtter så finns det mängder av matportioner i fyrsen o du behöver inte laga mat så ofta. Ska ni bort så grabba tag i en påse o dra med dig, lika smidigt som burkar men HEMLAGAT! Lycka till!
 

Kolla här: http://come.to/barnmat*imt*

Skrivet av  Jungfrun m. Hugo -01 + Elias -04
-
 

Fråga inne på ankomst2004/06

Skrivet av  Mamma Mu
eller på Storhelgssnack där finns det en som kallar sig Vivi som ska ha ett häfte att maila på barnmat.
 

Så här gör jag

Skrivet av  Milla
Jag pratade med en dietist som sa att när barnet är under året (eller var det kanske ännu längre?) så behöver de inte så mkt variation i kosten som vi vuxna vill ha. Hennes tips var att ge samma mat i ca en vecka i taget hon menade att det även är bra för att barnet då hinner vänja sig vid smaken. Fisk däremot kanske man inte ger 7 dagar på raken - inte jag iallafall.

Jag har köpt några barnmatsburkar - mest fruktpuréer så att jag har en uppsättning tomma burkar nu. Lagar ett storkok på ca. 10 burkar varje helg, fryser alltså in maten i glasburkarna utan lock. Locket sätter man på då allt har frusit.
Sen tar jag fram 1 burk varje morgon så har den tinat till lunch.
Har för mig att dietisten sa att man inte ska ha i så mkt extra fett om maten ska frysas pga att den inte blir lika hållbar då, fettet tillsätter man då maten ska ätas istället.

Ex på mat jag gör är:
Kyckling, potatis, morötter, broccoli.
Koka kycklingen tillsammans med ex hela krydd- eller vitpepparkorn som tas bort sen. Koka potatis + morötter tillsammans lägg i broccolin på slutet. Mixa alltsammans, spä med kokvattnet + lite rapsolja.

jag hackar äpplen, päron etc som får koka en stund sen ixar jag det också, spär med kokvattnet, häller på en burk och har i kylen som fruktpuré på gröt etc.
 

Artiklar från Familjeliv