Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bajsar så mycket

Skrivet av Lotta
Min son som är sex månader har ätit mat i ca tre veckor. Nu är vi uppe i välling på morgonen, risgröt m puré i till lunch, ett par matskedar grönskakspuré på kvällen och välling innan läggdags.
Mellan detta så ammar han tre-fyra gånger.

Han mår bra och är glad. Men han bajsar så himla ofta? Sammanlagt så bajsar han säkert fem gånger per dygn, är det normalt? När han helammades så bajsade han bara varannan dag.
Svar på tråden: Bajsar så mycket

Kanske lite för fort

Skrivet av  Åsa
och för mycket fibrer? Du kan ju prova att ge majsvälling istället för vanlig välling och sedan inte öka mängden mat ett tag så magen hinner med, vänjer sig. Mycket fett i smakisarna brukar oxå vara bra för barn med lite kännslig mage.

En rekomendation som brukar vara bra med barn som har en lite kännsligare mage (dvs lätt blir lös av fibrer etc) är att tänka att man ska ta en ny måltid i månaden. Din kille har fått 3 nya måltider på 3 veckor. Det är ganska fort absolut inte fel eller farligt men kanske en förklaring till att magen reagerar lite.
 

Min egen

Skrivet av  Åsa
pojkes mjölkallergi bröt igenom när vi började med väling vid 6-7mån. Han bajsade då 10-15ggr/dag. Det är inte "normalt". Så när du skriver 5ggr låter det inte alls som något "farligt" sas.
 

För mkt fibrer?

Skrivet av  Minnie
Vår dotter bajsade 4-5 ggr per dag tidigare. Vi var till barnläkare och hon sa att det inte var ngn fel, bara det att dottern hade snabb tarm och förmpdligen behövde mindre fibrer. Vi bytte ut fullkornsvällingen mot vanlig välling och sen dess är problemet borta. Nu är ju ditt barn så litet. Det kanske har gått för fort med matinvänjningen? Det kanske räcker med att ge ngn typ av vanlig mat per dag, tex grönsakspuré, tarmen behöver väl tid att vänja sig vid kostomställningen.
 

Hm, tycker ni att jag ska dra ner på maten då?

Skrivet av  Lotta
Som ni säger har det nog gått för fort, men han har varit så himla hungrig så jag har bara kört på, dumt nog. Igår hoppade jag över grönsakspurén. Tycker ni att jag ska ta bort purén eller gröten som mål tillsvidare?

Till saken hör också att han var förstoppad för ca en vecka sedan, då hjälpte det med katrinplommonpuré. Men nu är det alltså åt andra hållet. :-(

Hoppas bara att det inte är mjölkallergi...
Bajset är också lite gulgrönt och löst.
 

Jag tycker inte du ska

Skrivet av  Åsa
dra ned så mycket men mer pausa. Har han fått smak på mat är det ju synd att liksom "förstöra" det genom att begränsa för mycket.

Jag hade eventuellt dragit ned på ett välling mål. De tär ju liksom lättare att ersätta med bröstmjölk.

Kanske gett grönsakerna tidigare på dagen då magen jobbar. Annars ligger de ju och "gror" över natten eftersom tarmarna ju vilar när man sover. Dvs smakis till lunch vid 11 tiden, gröt vid 15 och välling till kvällen och då majsvälling.

Fortsätt introducera en ny grönsak/frukt var 5:e/7:e dag. Öka sakta så du byter till riktig lunch om några veckor/ en månad.

Ett annat tips är att amma till maten alla måltider utom vällingen. Bröstmjölk innehåller nämligen matspjälkningsenzym som gör det lättare för magen att bryta ned och smälta maten. Det är därför många länder (utom sverige) trycker på att man ska amma till varje mål så det är bröstmjölk och smakis i magen samtidigt när man introducerar mat. Ammar barnet båda sidorna i vanliga fall brukar det gå att lösa genom att man ger ena bröstet och sedan 1-2msk smakis. Annars är det super svårt man kan ju liksom inte amma en "halv" måltid. Att börja med smakisar och fylla en hungrig mage "full" sas gör ju ofta att barnet skriker efter mer och det blir ju då lätt väl mycket mat snabbt.

Själv ammade jag först, varpå min pojk somnade och sov en 30-40min vaknade, la en blöja full och sedan gav jag smakis, dvs inom 1 timme efter amningen. Så höll vi på i 1-2mån tills vi gått igenom grönsaker, gröt, frukt och kött och kunde byta först kvällsmål till gröt och sedan till mer kompletta luncher, då slutade vi amma först.
 

Åh, tack för ditt utförliga svar

Skrivet av  Lotta
Jag ska testa så, att lägga smakisen mitt på dagen istället, amma i samband med det och att amma istället för välling på morgonen.
Tack!
 

Men det är ju skillnad

Skrivet av  maria65a
Mina ungar har bajsat kanske 1 gång i veckan när dom helammats och då har det kommit en _stor_ mängd. Så snart dom har fått mat så har det handlat om minst 3 gånger per dag oftast mer.
 

Ooo, Lotta, hoppas

Skrivet av  Åsa
du inte tolkat mina inlägg som om 5 ggr/dag skulle vara onormalt eller "felaktigt" mycket. Precis som Maria65a skriver så är det ju en hemskt skillnad att äta mat mot att bara äta bröstmjölk.

Men på något sätt brukar vi mammor vara rätt bra på att liksom "känna" att nu blev det väl löst resp väl hårt för just vårat barn.
 

Nejdå, men nu är vi nog uppe i 6 ggr idag

Skrivet av  Lotta
och i kombination med att bajset är mkt vattnigt och ljusgulgrönt så tror jag att det är något som är fel.

Har mest ammat idag, gav lite risgröt på eftermiddagen och majsvälling nu ikväll.

Ska till bvc i morgon, får se vad de säger där också. (inte för att jag tror att de kommer säga så mycket annorlunda mot vad ni har sagt).

 

Grönt tyder

Skrivet av  ThoGa
ju på att det passerat fort genom magen. Jag tror också att det blvit för mycket på en gång. Framförallt av gluten! Hoppas det löser sig!
 

Artiklar från Familjeliv