Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ang mat o välling

Skrivet av assal m Darian 040512
Hej alla..
Även ankomst 04/06

Har tidigare läst att man inte ska ge fler än 3 gröt/välling måltider per dygn. Gäller detta även glutenfri gröt/välling?? Då tänkte jag på risgröt/majsvälling..
hur lång tid går det mellan måltiderna hos er?? Och ger ni ersättning/amn eller välling som mellis??

Det är en sån djungel o min BVCtant är tyvärr inte mycket till hjälp..:(
Såhär ser Darians matdag ut:

07-08 amning (tror inte han får i sig såmycket..)
09-10 risgröt m fruktpuré, ca 60ml ersättn
11.00 ammas till sömns
13.30-14.30 Ett mål med ca 4-5 istärningar tex grönsak/potatis/kyckl. Lite frukpuré till efterätt och vatten
1630-1700 180ml ersättn
18.30 havregrynsgröt
1930-20 200ml välling
Ammas sen om han vaknar under natten..

Är detta ok?? För mycket/lite??Ibland får han välling istället för morgongröten.. Vill gärna höra era synpunkter om jag kan förbättra något eller om ni har andra tips!

Tack för att ni orkade läsa så långt! :)

Svar på tråden: ang mat o välling

Hej

Skrivet av  raqven
Jag har följt modellen två vällingmål, ett grötmål och två matmål + ett litet mellis. Har hört nånstans att runt 2,5 - 3 timmar mellan målen är bra. Du har rätt tätt mellan målen på kvällskvisten, men om han vill ha så mycket så är det ju så! Små barn ska ha så mycket mat som de vill! Du kan ju såsmåningom slå ihop gröten och ersättningen på em till ett mellis och ge riktig middag vid halvsexsnåret. Runt 8 månader brukar man införa det andra matmålet, för att de ska få i sig alla olika vitaminer det behöver, det blir ju lite mycket mjölmat innan dess. Men du behöver inte oroa dig, om du är nöjd med hur ni kör nu, så kör på ett tag till.
 

Artiklar från Familjeliv