Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gillar inte mjölk

Skrivet av Anso
Min 14 månaders är inte så förtjust i mjölk. Hon äter ost och små mängder yoghurt plus gröt m mjölk. Men några 600 ml per dag är det inte fråga om. Vad ska man göra då?????
Svar på tråden: Gillar inte mjölk

Ammar du

Skrivet av  ThoGa
eller ger gröt/välling? Om du ammar så behöver du inte fundera över saken alls o ger du gröt eller välling så kan du se där hur mycket kalcium den lille får i sig. Jag har aldrig gett mjölk i någon större utsträckning. Var har du fått 600 ml per dag ifrån?
 

Livsmedelsverkets rekomendation

Skrivet av  ML
är 600mg kalk om dagen för barn 1-3år, dvs 5 dl mjölk. Då mjölk innehåller 120mg/dl
se http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=2869

Den rekomendationen är ganska väl tilltagen enligt vår dietist.

Ost är väldigt kalcium rikt, ca 700mg / 100g. En portion ost dvs 2 skivor gjorda med vanlig hyvel innehåller ca 50mg kalk.

Så 1dl yogurt, 2 skivor ost, och 1dl mjölk på gröten är bara det nästan 300mg minsta halva dosen.

Äter ditt barn dessutom köpe barngröt ja då innehåller exempekvis en portion semper fullkornsgröt 210mg kalk. Så då är du hemma dryga 500mg kalcium räcker gott och väl, eftersom det finns marginaler på rekomendationen. Dessutom är inte smör på mackan, grädde/mjölk i maten osv medräknat.

Om gröten är hemlagad mannagrynsgröt eller risgrynsgröt innehåller en portion oxå över 200mg. Havregrynsgröt går även den att göra på mjölk istället för vatten och blir då även den lika kalkrik.

De andra näringsämnena i mjölk är framförallt

-Protein och det kan ersätta med lite mer kött, fisk, ägg och baljväxter.
-Onyttiga mättadefettsyror som lätt ersätts med nyttiga oljor istället
-AD vitamin vilket barn i sverige redan får kosttillskott av.

Summa sumarum, jag tror inte du behöver oroa dig.
 

behöver inte

Skrivet av  maria65a
Grabben här hemma fick inte mjölk förrän han var två år däremot har han ätit kvarg, yoghurt, fil och ost sedan han var en liten palt. Tänk på att 6 dl mjölk är lika mycket som 6 skivor ost.
 

Har inte ens tänkt på...

Skrivet av  Helly
att det kanske är samma problem hos oss! Vår dotter på 15 månader gillar varken mjölk eller ost. Hon äter gärna yoghurt men brukar inte få det varje dag. Däremot äter hon en stor portion köpegröt/dag. Kanske bäst även för oss att se över det där alltså.
 

Artiklar från Familjeliv