Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Frysa in igen?

Skrivet av Lilla Chili
Vi köpte storpack korv och min sambo frös in hela paketet (30 st)! Kan man ta upp hela paketet och tina och sedan frysa in igen i småpåsar?
Svar på tråden: Frysa in igen?

Tror inte det

Skrivet av  ebba68
Man ska väl inte tina kött och sen frysa in det igen utan att laga till det. Jag vet inte om det är samma med korv men jag brukar använda en del våld mot stora frusna korvpaket. Då brukar korvarna släppa från varann och man kan frysa in i mindre mängder.
 

grrr...

Skrivet av  Lilla Chili
är det så? Då får jag väl också försöka bruka lite våld :O) kanske kan man ta upp dem och tina dem liiite och sen bryta isär och slänga ner i frysen igen?
 

Ja

Skrivet av  ebba68
Det borde väl inte vara några problem att tina dem lite lite så att de lossnar från varann. Men som sagt, jag brukar drämma korvblocket hårt i diskbänken, då lossnar en del korvar.
 

Det brukar jag göra!

Skrivet av  Matgalen
Jag brukar frysa in falukorv tex och så kanske jag tinar den och bara använder halva, då stoppar jag in den i frysen igen. Gör samma sak med köttfärs och det funkar bra, inte smakar det skumt iallafall!
 

Man ska

Skrivet av  Annika
aldrig frysa in saker igen som varit frysta. Isåfall måste det tillagas först.Smaken kan du kanske inte märka något på men det har med bakterier att göra.
Frys in i mindre paket istället så slipper du obehagliga följder.
 

Men jag har

Skrivet av  Emilia
gjort så i många år och har aldrig drabbats av några bakterier. Har inte märkt nåt iallafall, jag kanske är härdad!
 

Gör så här:

Skrivet av  .Petra
ta en bordskniv & hacka fram korven du vill ha :O) Så gör jag när det blivit så dumt infryset. Jag skulle aldrig tina upp & frysa om inte.
 

Varför tina alla?

Skrivet av  Anna E, Viktor (010823) och Emma (030502)
Det brukar gå alldeles utmärkt att plocka ut precis det antal man behöver ur paketet och bara tina dessa. Lägg bara över det öppnade paketet i en plastpåse och förslut omkring dem. Korv brukar ju inte direkt klibba ihop till en enda isklump i frysen, och om de fastnat lite i varandra kan man dunka paketet i skärbrädan tills de separerar.

Tina INTE hela paketet och frys in igen, det brukar vara en dålig idé.
 

Artiklar från Familjeliv