Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

håll tummarna för min fiskgratäng nu!!!

Skrivet av Helena T, bf 12/1
har för första gången provat på att göra fiskgratäng, som jag älskar men inte vågat mig på tiigare eftersom jag måste göra den helt mjölkfri om sonen ska kunna äta oxå... frågade om tips här för ett par månader sen och NU står den i ugnen... överblivet potatismos, frysta fiskblock (i portionsbitar) och en sås på solhavre, oatlygrädde, fiskbuljong, dill, citron, salt och peppar, mjölredning och en plutteskvätt vitt vin...
Svar på tråden: håll tummarna för min fiskgratäng nu!!!

den blev helt fantastisk!!!

Skrivet av  Helena T, bf 12/1
det var inte bara jag som tyckte det utan både maken och sonen med!!! "Mamma jag älskar fisk!!!" och "Det här kan jag tänka mig att äta en gång i veckan" (och det är annars bara hemgjord pizza och korvstoganoff som får såna lovord)

tack för allt hjälp!!!
 

Kul att den blev lyckad!!!

Skrivet av  Linda
:-)
 

Åh den måste jag prova

Skrivet av  Karin med Jacob och Josefine
jag har ju också en mjölkallergisk son. Har du mer exakta mått till hur du gjorde såsen?
 

nja...

Skrivet av  Helena T, bf 12/1
gjorde på en höft sådär... :-)
men i princip en vanlig vitsås fast med solhavre och oattley imat (hade tänkt att bara ha i oatlyn men den var slut i affären så jag fick ta det jag hade hemma).. men totalt ca 4 dl vätska...

vänta börjar från början...

smälte lite mjölkfritt margarin (kanske 1 msk),
vispade i vetemjöl så det blev lagom tjockt (vanlig bottenredning - finns i alla kokböcker), spädde med solhavren (typ 2,5 dl) och vispade så det inte blev klumpigt, hällde i oatley imat (1,5 dl sådär), smulade ner en knorr fiskbuljongtärning (den är mjölkfri) pressade i citron (1 msk?), hällde i fryst dill (kanske 2 msk, behövs nog mindre om den är färsk), smakade av med salt och peppar (en nypa och ngra varv på pepparkvarnen) fick syn på vinkartongen från i julas och skvimpade i lite (några matskedar, max 1/2 dl) då var såsen god, liiite för syrlig, men fisken är ju okryddad - (såsen var god även innan vinet så det funkar bra utan det oxå) men för tunn, så jag skakade ihop lite vetemjöl och vatten och redde lite till... :-)

hade 500 g alaska pollock
runt 1,5 - 2 liter potatismos som jag la i en form, saltade och pepprade liiiite på fisken (som hade blivit lite halvtinad) hällde såsen över fisken och hivade in den i ugnen på typ 200 grader i tja... en halvtimme 45 min? (eller tills fisken är klar helt enkelt)
la ungspapper över när jag fått lite färg på moset så det inte skulle brännas...

tips... gör såsen tjockare än du tror för den frysta fisken släpper ifrån sig en massa vatten märkte jag... :-)

men det var verkligen superenkelt och smaken blev bättre än dom man köper från findus (och dom tycker jag är jättegoda, men innehåller ju mjölk)... hoppas inte beskrivningen var alltför virrig :-)
 

Tack! (imt)

Skrivet av  Karin med Jacob och Josefine
..
 

Artiklar från Familjeliv