Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilka kryddor vill ni inte vara utan?

Skrivet av Maria D
Min kryddhylla börjar nog bli lite tråkig så det hade varit bra att få lite tips genom att få veta vad ni alltid har i kryddhyllan :)

Svar på tråden: Vilka kryddor vill ni inte vara utan?

Salt å peppar..

Skrivet av  ~JENN~
...basilika, timjan och PERSILLADE
;-)
 

Oj min baskryddhylla blir nog följande

Skrivet av  ÅsaL
Basilika, grovmalen svartpeppar, mejram, oregano, rosmarin, kummin, spiskummin, curry, muskotnöt, lagerblad, koriander, chilipulver, paprikapulver, persillade, ingefära, kanel, kardemumma, grillkrydda. Och salt

Det är baskryddorna hos oss
 

några få

Skrivet av  maria65a
Helt utan trocomare kan jag inte vara är det kris så behöver jag ingen annan krydda!
Sen vill jag gärna ha olika sorters peppar, örtkryddor, spiskummin och paprikakrydda.
 

Mmm..

Skrivet av  La mama
Salt & peppar (svart och vit) förstås!
Och så oregano, paprikapulver, ingefära, spiskummin, lagerblad, muskot och timjan.
Plus en massa färska örter!
 

Självklart...

Skrivet av  lillaEgo
salt och vitpeppar. Jag använder mycket av Italiensk salladskrydda också. Funkar i alla kalla såser. Jag använder även morteln flitigt. Rosé, grön och svartpepparkorn malda tillsammans med några hela piripiri blir en suverän och het kryddblandning.

De övriga kryddorna använder jag mest till de recept de hör hemma i, typ curry. Lök- och vitlökspulver kommer inte över min tröskel. Äkta vara ska det.....vara.
:)
 

Viktigast i min hylla ar:

Skrivet av  LaMa
Salt, grovmalen svartpeppar, Herbamare ortsalt, Kanel, Kardemumma, rosepeppar, farska orter (fast de star saklart inte i kryddhyllan *sss*) Tror detta ar basen.
 

Och sa curry saklart

Skrivet av  LaMa
som jag anvander nastan varje dag! Och farsk vitlok, haller med lilla Ego om att vitlokspulver etc ar av ondo!
 

Svårt att välja!

Skrivet av  Karin med Dante
Men här är några favoriter:
svartpeppar (i kvarn) och salt förstås, curry, koriander, spiskummin, chili flakes, cayennepeppar, muskot, rosmarin, salvia, timjan.

Bland de färska kryddorna är mina favoriter basilika, slätbladig persilja, dill, gräslök, koriander och rosmarin.
 

Har de vanligaste

Skrivet av  Anette
baskryddorna som salt, peppar, paprika, chilipulver och ja det där. Men mina favoriter är Italiensk Salladskrydda och Örtagårdskrydda, båda från St Maria.
Vill inte vara utan de andra kryddorna heller men dessa två är favvisar
 

salt, peppar, oregano

Skrivet av  Kristin
faktiskt använder jag inte så många olika kryddor oftast, men vi äter inte tråkig mat för det tycker jag.

soja, fransk senap, vinäger, tomatpuré är viktigare för oss än basilika, curry osv. vi har säkert över 50 kryddburkar t ex muskotnöt, enbär, timjan, chilipeppar, chilipulver, grillkrydda, italiensk salladskrydda.
 

Inte utan....

Skrivet av  Mimmi & Zacki
..havssalt, vanligt salt, örtsalt, vitpeppar malen, kryddpeppar hel o hel vitpeppar, vitlökspulver, paprika pulver, oregano, basilika, rosmarin, dill, gräslök, kardemumma, kanel, vanilj, muskotnöt malen samt muskotblomma, svartpeppar, salladskryddorna italiensk o fransk. grillkrydda, tacomix, curry, ingefära, spiskummin...
Själv funderar jag på att köpa in tex knorrs alla kryddor o fylla min hylla som jag gjorde åt en kompis som flyttade hemifrån o var helt novis i köket..kan tilläggas att nu e hon en duktig matlagerska=)
 

Artiklar från Familjeliv