Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barn med dysmeli

Skrivet av Mija med Oda Rosenknopp
Hej!
Finns det någon som har erfarenhet av barn som är födda med dysmeli? Jag fick den 16/5 mitt femte barn, en jättegosig tjej som heter Oda. Hon föddes cirka 6 veckor för tidigt men allt gick jättebra. Det som blev en stor chock för mig (oss) var att hon föddes utan sin vänstra hand. Man hade visat oss två händer med fem fingrar på varje på båda ultraljuden, det sista dagen innan hon föddes.
Svar på tråden: Barn med dysmeli

Vi har också en tjej

Skrivet av  Ame med Linn
Hej!
Vårt andra barn som är Linn, född den 12/5, har dysmeli på vänster arm. Vi har fått MASSOR av den information som man kan få omkring detta. Bland annat att man inte vet varför det blir så här, mer än det blir något fel i 6-8 veckan på blodcirkulationen till den delen av kroppen. Vi såg varken eller på ultraljudet och hon föddes fyra dagar över tiden. Vi har också fått tagit ställning till om vi vill att hon ska ha protes och det ska vi börja med i november och det får vi i Örebro.
Ska vi träffas på chatten någon kväll??
 

Hej Ame med Linn

Skrivet av  Mija med Oda Rosenknopp
Tack för att Du svarade på mitt inlägg. Skönt med någon som vet hur det känns. Vi har fått massor med info vi också och har kontakt med handkirurg osv i Lund, vi bor strax utanför, i Kävlinge. Det jag saknar ibland är just någon som råkat ut för samma sak och som förstår hur det känns, så bättre svar kunde jag ju inte få. Lustigt att våra tjejer är födda så "nära" varandra i tid och har dysmeli på vä arm, Oda har handleden och lite till.Hur är Linn drabbad? Vi kommer också att börja med protes så småningom. Vore kul om vi kunde hålla kontakten, inte minst för tjejernas skull.
Kram från Mija och Oda Rosenknopp
 

Chatten imorgon?

Skrivet av  Ame med Linn
Hej igen.
Ska vi försöka träffas i "föräldrarrummet" på chatten imorgonkväll vid 20:00 för att utbyta mailadresser? Som du ser sitter vi vid olika tider, men jag kollar iallfall där imorgon. Min man skulle vara hemma, så jag hoppas vi får till det. Vi kan ju maila vidare senare om det inte fungerar då. Linn har förresten en liten bit nedanför armbågen men där går den sedan tvärt av. Vi bor utanför Sundsvall, men får ändå resa till "expertisen" i Örebro.
Vi hörs då!!
 

Jag är själv ett "dysmelibarn".

Skrivet av  Åse, v 7 (6+0)
Maila mig gärna om du vill veta mera... Jag saknar höger hand.
 

Artiklar från Familjeliv