Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"Hypospadi" någon???

Skrivet av Vanessa
God fortsättning på er!

Jag har varit här en gång tidigare och frågat samma sak. Finns det någon som har en son med hypospadi?

Sist jag var här å frågade var han 2-3 mån, nu är han drygt 10 mån. Vi ska tillbaka när han är ca 1 år och träffa läkaren igen och när han är ca 2 år ska han opereras.

När han var nyfödd hängde jag upp mig på att hans snopp inte såg "vanlig" ut, men nu tänker jag sällan på det. Vad jag undrar är hur snoppen kommer att se ut efter operationen, tänk om det inte går att sy ihop huden så att dom måste skära bort det överflödiga. Kommer han då att bli retad i skolan? Kanske rent av mobbad?

Läkarna säger att han kommer att kunna "använda" pillegöken till allt man ska. Han blir ju inte den 1:a "omskurna" killen. Men jag har ändå 100 frågor och funderingar som snurrar runt. Kanske gör jag en stor grej av det hela, inte vet jag?

Tacksam för ett, eller gärna, flera svar.

PS. Måste bara få berätta att sambo´n friade igår...=0) Nu fick jag det sagt också... DS
Svar på tråden: "Hypospadi" någon???

Hypospadi

Skrivet av  Tess
Hej Vanessa!

Jag har en son som opererats för hypospadi. Han är nu sex år och gjorde operationen på Östra sjukhuset i Göteborg när han var 2,5 år. Det gick bra. De tar en bit av förhuden och gör ett längre urinrör. Fantastiskt att det lyckas. Efteråt får barnet ha en kateter som går till urinblåsan medan operationssåret läker. Det blir ett hiskeligt bandage som är ganska opraktiskt. Min son ser omskuren ut och har även ett litet ärr på magen efter katetern. Allt har fungerat bra efteråt. Vi var på sjukhuset nästan två veckor men det var för att han fick magsjuka när han var där. Jag vet inte hur lång tid de får stanna i vanliga fall.
Jag ska tillägga att mitt barn förutom hypospadin är flerhandikappad så det skiljer på så sätt mellan våra barn. Hypospadin är bara en liten tillfixad detalj som inte påverkar våra liv alls. Lycka till!
Jag kanske även mejlar dig direkt i fall du vill veta något mer.

Hälsningar Tess
 

TACK FÖR DITT SVAR!!!

Skrivet av  Vanessa
Jag får ont i magen när jag tänker på att min lilla kille ska opereras. Jag avskyr allt som har med blod och operationer att göra.

Hur gick det för honom när han skulle kissa 1:a gången efter operationen (utan katetern)? Han måste väl ha varit medveten om att dom gjort något med hans snopp? Tänker på hur pass medveten min 2½ åring är... Har du fler barn, och hur reagerade dom i så fall?

Maila jätte gärna!!!
Det känns skönt att veta att man inte är ensam:0)
Du har kanske sett min adress under "Min info"? Annars är den: [email protected]

/ Vanessa
 

Hej Vanessa

Skrivet av  Sussie
Jag har en son som är 9 år och föddes med Hypospadi.
Min son opererades när han var drygt 2 år gammal.
Operationen gick bra och han var nersövd under hela operationen. Man tog bort all förhud uppepå ollonet och flyttade urinröret till den rätta platsen eftersom min sons urinrör fanns under ollonet. Han fick bandage på snoppen som han absolut inte ville ha sen. Vi slapp kateter på magen. Men han fick väldigt ont efteråt så Alvedon hjälpte inte , men fick Citadon när det var som värst. Vi låg inne ca 3 dagar , men tyvärr så fick han en hög feber ca 1 vecka efter operationen som visades sen att han hade fått en infektion som fick behandlas med antibiotika. Det är inte så lätt att tvätta rent när dom är nyopererad och samtidigt använder blöjor. Men min son lider inte av denna missbildning. Har inge problem att kissa.
Hoppas allt kommer att gå bra för er.
Mvh Sussie.
 

Tack Sussie! för ditt svar (IMT)

Skrivet av  Vanessa
.
 

Hej Vanessa

Skrivet av  Anneli
Min son väntar också på att bli opererad så jag förstår vad du går och tänker på. Vi fick veta i förra veckan att om vi har otur kommer vår son att få vänta tills han blir fyra år innan han ska bli opererad pga lång kö på östra sjukhuset. inte så roligt han är nu
2 1/2.
 

Artiklar från Familjeliv