Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Corpus callosum agnenesi

Skrivet av Sirap
Hej, jag har en son född med Corpus callosum agnenesi.
Han går i trean. Skolan klagar över att han är långsam och okoncentrerad.
Har du ett barn med den här diagnosen, skulle jag vilja höra hur det fungerar för er.
Svar på tråden: Corpus callosum agnenesi

Nästan...

Skrivet av  KW
Hej!
Min son som är 12 år har diagnosen FAS, fetalt alkoholsyndrom, vilken bl.a. innbär att han har nedsatt funktion i corpus callosum (förbindelsen mellan hjärnhalvorna). Hur stora skadorna på c.c. är vet vi inte, men vi har ganska bra koll på vilka symtom skadan orsakar.
Min son går om femman och behöver elevassistent p.g.a. koncentrationsproblem m.m. Han har även svårigheter med impulskontrollen. Det innebär att han styrs av impulser trots att han med förnuftet vet vad som är rätt och fel. Förnuft, omdöme etc. ligger i ena hjärnhalvan, känslor och impulser i den andra och kontakten mellan dem är dålig till följd av skadorna på c.c.
Skolan har ingen rätt att "klaga" för att din som har ett funktionshinder! De ska hjälpa i stället!
 

Hej Sirap...

Skrivet av  M&m
Jag har en son som är 7,5 år som har corpus callosum agenesi. Maila mig privat om du vill.
[email protected]
 

Sent inlägg till "Sirap"

Skrivet av  Letar efter svar...
Hej!!
Jag har precis blivit medlem och satt och bläddrade igenom tidigare inlägg, när jag fick se ditt.
Jag har en 3-årig son med en hjärnmissbildning. Bl a ofullständig hjärnbalk, som orsakats av att han hade sex vätskefyllda cystor, när han föddes. Han har ingen fastställd diagnos, men troligtvis så är det genentiskt. Skulle vara jätteglad om Du ville höra av dej till mej, så att jag fick veta lite mer om hur Ni har det, eftersom min son är yngre än din.
Maila mej på [email protected]
Tack på förhand
 

Artiklar från Familjeliv