Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

cystor på njurarna

Skrivet av cutecat
Jag och min sambo var på ultraljud idag för att se vår bebis för första gången.Det är en blyg knatte så de gömde sig bakom handen och så och den var väldigt livlig.
Tyvärr så hittade läkaren några cystor i ena njuren vilket gjorde mig väldigt lessen och orolig.Hon sa att det antagligen inte var nån fara att njuren kan "försvinna" men det såg inte bra ut,annars fungerade den andra njuren som den skulle.....fick själv reda på att jag hade en njure bara.Jag fick göra fostevattensprov för att kolla så allt var bra....
Jag undrar om det e nån annan som har fått reda på att det barnet de väntat har haft cystor på nån njure och vad som hände.jag e väldigt orolig att min bebis kan dö innan den föds.(Läkaren säger att det kan vara en ärftlig sjukdom men ingen i min släkt eller i min sambos släkt har nån njursjukdom)Vill veta!
Tacksam för svar
MVH cutecat
Svar på tråden: cystor på njurarna

Svårt att se

Skrivet av  Eva
Enligt min pojkes nefrolog är det svårt att se cystnjurar på ultraljud. Likaså brukar de komma i kombiation med en frisk njure så då går det ju bra. Min grabb hade den diagonsen då han kom till Sverige( är adopterad) men detta visade sig sedan vara fel.
Men det är en nedärvd sjukdom . Man lever väl med en njure, man använder bara en bråkdel av kapaciteten av en.
Jag är snart färdigutredd som donator till min son som behöver en så jag kommer också att leva med en.

Jag kan förstå att du är orolig men det kommer att ordna sig.
 

Artiklar från Familjeliv