Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tracheostomerad

Skrivet av Hanna
Hejsan!

Har varit inne på denna sida förut och beskrivit sonens problem med sin stämbandspares. Jättetack för all info som jag fick då!!

Nu har sonen varit tracheostomerad i en vecka för det blev för jobbigt och för farligt utan. Efter omständigheterna är allt extremt väl. Han är piggare än nånsin, äter massor och pratar(!) riktigt hyggligt utan talventil. Talventil klarar han bara korta stunder innan han storknar.

För tillfället ligger vi på LIVA på ALB men vi har långtgående planer på att rymma därifrån så fort vi får. Förutom trachen så är han en fullt normal och frisk treåring.

Vi funderar mycket på hur vi ska få ihop vardagen med storasyster som är 4,5 och tvilligsyster som är 3. Vi lär kunna få assistenhjälp 24 timmar per dygn alla veckans dagar för han behöver numera konstant tillsyn. Men egentligen vill vi helst klara oss själva så mycket som vi bara orkar med.

Så det är många tankar kring ekonomi, assitenter, flytt till billigare och större boende, jobb, bil, och annat praktiskt som snurrar i huvudet. Och som gör att jag är vaken denna sena timme.

Ha det gott!
/HANNA

Svar på tråden: Tracheostomerad

Kurator

Skrivet av  Curtis
Hej!
Jag har själv ett barn som spenderat lång tid på ALB!
Känner igen mig i dina tanker om hur allt ska ordna sig och allt praktiskt.
Har själv fått lite hjälp av de kuratorer som finns på sjukhuset. Ta till hjälp av dem så mycket som du kan! För mig så var det lite som en stor sten som hoppa från mina axlar!
 

Jo tack

Skrivet av  Hanna
Vi har fått kontakt med en som verkar väldigt bra och redig. Vi bytte faktiskt, för den jag hade först funkade inte personkemin med. Jo, ska försöka boka in ytterligare samtal så fort påsken är över. /HANNA
 

Artiklar från Familjeliv