Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kissproblem - långt

Skrivet av Desperat mamma
Vet inte vad jag ska göra!
Imorse upptäckte jag att vår son har kissat i tvättmaskinen, och igår upptäckte min sambo samma sak fast i duschkabinen. Han är 3 år och 8 månader nu, har varit utan blöja på dagen sedan ett år tillbaka och utan på natten nu några veckor. På dagen har det gått periodvis bra och periodvis dåligt. Ibland har han kissat på sig 5 gånger per dag och ibland har han varit helt torr veckor i sträck. På natten har det gått otrologit bra sedan vi slutade, bara någon droppe har han fått i kalsongerna, hans pappa har dock tagit upp och kissat honom vi 2-3 på naten.
Vi har pratat om att man bara ska kissa på toaletten flera gånger efter som vi sett att han smyger till tvättstugan när han varit kissnödig, men jag trodde det bara var bus. Ute har han dock fått kissa på tomten, då har vi följt med honom till den kanten som ligger mot skogen, men han har sprungit och kissat på andra ställen själv och vi har förklarat att så gör man inte man går undan till skogen. Kiss är nog ett känsligt ämne i vår familj för sonens kusin som har en liten hjärnskada (inget som syns eller märks direkt) kissade när han var 5 ½ år upprepade gånger i sin kusins leksaksspis så den fick slängas, nu kopplar jag ofrivilligt min son till denna händelse och funderar på om det är något fel på honom. Och själv hade jag många och svåra urinvägsinfektioner, och kissade på mig på dagarna långt upp i åldern – vad det berodde på vet jag inte. Min sambo hade problem att hålla tätt på natten om liten och fick nässpray och ha en speciellmadrass kopplad till en ringsignal. Så det känns så svårt att se sonen göra så här, är det vårt fel vad ska man göra för att få honom att sluta? Han vet att man inte ska kissa där det är jag helt säker på. Jag vågar ju snart inte skicka iväg honom till kompisar, vem vet var han kissar där, och på dagis. Han har kissat på sig flera gånger när han varit hos kompisar och lekt och då rejält, totalt blöta byxor. HJÄLP!
Svar på tråden: Kissproblem - långt

Re: Kissproblem

Skrivet av  Pernilla
Hej!

Har Ni undersökt honom så att det inte är något fysisk fel, t ex urinledare eller urinvägsinfektioner? Det skulle jag göra om det vore min son, men samtidigt är har inte så gammal än och har inte varit fri från blöja helt så länge. Det tar tid för barn att bli helt helt torra. Det är nämligen så att det är nervtrådarna i ryggmärgen som måste växa till och koppla ihop mellan hjärnan och de muskler som styr urinavföringen så att han känner att han är kiss nödig.

Det här med att han kissar i tvättmaskinen tror jag beror mycket på att dels så har han erfarenhet av att någon annan har kissat på "ej normalt ställe" om du förstår vad jag menar och att det är väl spännande att testa för att själv kunna få kontroll på kissande är en stor grej att kontrollera. Jag tror bara att det är att ha tålamod med att lyfta honom till toaletten och att som du skrev påminna honom ofta om han inte borde gå.

Om det sedan finns i släkten problem med urinvägarna från både dig och pappan så är ju tyvärr risken större att han också kommer att drabbas av samma problem men det är inte säkert.

 

Min son

Skrivet av  Mamma
var inte torr på dagen förrän han var runt 3,5 år och nu är han snart sex och är torr både på dagen och på natten (sedan några månader) så jag tror inte att du behöver oroa dig än. Han kanske bara är lite sen.
 

Artiklar från Familjeliv