Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

urinvägsreflux - finns någon med detta problem..

Skrivet av anna
Hej alla! Min dotter på 2år och 10 månader födess med reflux på båda urinledarna grad 4. Efter et OTROLIGT jobbigt första år med miljoners läkarbesök och många inläggningar så opererades hon förra året. Hon äter fortfarande profylax varje kväll och har så gjort sedan hon var 7 veckor. Nu har lillebror kommit till oss. Han är 10 veckor. Hur orolig måste jag vara att samma skit händer igen? Jag har pratat med Alicias urolog om detta, men hon säger varken bu eller bä. Ett ultraljud är gjort på Oliver som var helt normalt, men det såg Alicias ut att vara oxå..
Finns det någon därute med erfarenheter. Jag har aldrig träffat på några föräldrar med refluxbarn./Anna
Svar på tråden: urinvägsreflux - finns någon med detta problem..

Hej!

Skrivet av  Åssi
Min yngste son ska utredas angående refluxproblem. Han är bara 2½ månad än så vi väntar på remiss till kontraströntgen. Han var bara några dagar gammal då han fick uvi och blev inlagd på barnkliniken, han äter profylax nu. Vi vet alltså inte än om- eller hur svårt problemet är. I vilket fall som helst så har inte mina 2 äldre barn några problem med urinvägarna så det behöver nog inte vara ärftligt... Hoppas din Oliver slipper allt vad uvi heter!!
Du får gärna berätta mer om Alicias operation *nyfiken* Är hon bra nu? Hur länge måste hon äta profylax? Har hon fått några andra problem pga profylaxet?
 

Hej

Skrivet av  anna
Vad tråkigt att höra att er son blivit sjuk!
Alicia fick diagnosen efter en MUCC(kontrast) röntgen när hon var lika gammal som er son. Hon fick äta profylax hela det första året för att se hur mycket av refluxen som skulle växa bort. Hon föddes med grad 3 på ena sidan och grad 4 på andra. Efter nästa MUCC så såg man att det var en svag 3 på ena och en 3 på andra sidan. Hon opererades för ett år sedan i Uppsala -en sk "Deflux" operation. Man går in via kisserimynningen med ett instrument och sprutar in en vätska i gränsen mellan urinblåsa och urinledare. Den lilla "bulle" som blir fungerar sedan som en ny klaff så den gamla urinen inte pressas upp i urinledarna när barnet kissar. -blev du något klokare på det där...? Det är svårt att förklara så här. Operationen kan göras om upp till 3 gånger om det inte skulle bli något bra resultat. För Alicias del så fungerade det mycket bra och efter 3 månader så konstaterades det efter en MUCC att hon har en grad2 på ena sidan och att det är helt borta på den andra.
Hon äter fortfarande profylax för hon har återinsjuknat ganska många gånger trots att hon har ätit profylax. Dom är lite försiktiga med att sätta ut den. Hon fick klostridier i sitt bajs pga att hon åt profylax. Det läkte som tur var ut själv. Annars så har hon varit väldigt sjuklig under hela sina första år. Hon behövde bara titta på andra barn så blev hon sjuk. Till slut bytte vi till ett Ur och Skur dagis och då tycker jag att vändningen kom. Nu vet man ju inte hur er sons(om han nu har) reflux ser ut, så det behöver absolut inte bli på samma sätt. Många refluxbarn har en UVI, äter sin profylax och blir aldrig mer sjuka av UVI
Du får jätte gärna höra av dig till mig om du vill veta mer om hur vi har haft det!
Lycka till!/Anna
[email protected]
 

Hej

Skrivet av  anna
Vad tråkigt att höra att er son blivit sjuk!
Alicia fick diagnosen efter en MUCC(kontrast) röntgen när hon var lika gammal som er son. Hon fick äta profylax hela det första året för att se hur mycket av refluxen som skulle växa bort. Hon föddes med grad 3 på ena sidan och grad 4 på andra. Efter nästa MUCC så såg man att det var en svag 3 på ena och en 3 på andra sidan. Hon opererades för ett år sedan i Uppsala -en sk "Deflux" operation. Man går in via kisserimynningen med ett instrument och sprutar in en vätska i gränsen mellan urinblåsa och urinledare. Den lilla "bulle" som blir fungerar sedan som en ny klaff så den gamla urinen inte pressas upp i urinledarna när barnet kissar. -blev du något klokare på det där...? Det är svårt att förklara så här. Operationen kan göras om upp till 3 gånger om det inte skulle bli något bra resultat. För Alicias del så fungerade det mycket bra och efter 3 månader så konstaterades det efter en MUCC att hon har en grad2 på ena sidan och att det är helt borta på den andra.
Hon äter fortfarande profylax för hon har återinsjuknat ganska många gånger trots att hon har ätit profylax. Dom är lite försiktiga med att sätta ut den. Hon fick klostridier i sitt bajs pga att hon åt profylax. Det läkte som tur var ut själv. Annars så har hon varit väldigt sjuklig under hela sina första år. Hon behövde bara titta på andra barn så blev hon sjuk. Till slut bytte vi till ett Ur och Skur dagis och då tycker jag att vändningen kom. Nu vet man ju inte hur er sons(om han nu har) reflux ser ut, så det behöver absolut inte bli på samma sätt. Många refluxbarn har en UVI, äter sin profylax och blir aldrig mer sjuka av UVI
Du får jätte gärna höra av dig till mig om du vill veta mer om hur vi har haft det!
Lycka till!/Anna
[email protected]
 

Blev visst dubbelskickat :-) *imt*

Skrivet av  anna
*
 

Här finns vi....

Skrivet av  KATJA,-97,-98,-00,f/d-02,Noel 4/6
Jag har en 5,5 årig dotter med reflux på båda urinledarna, grad 2 och grad 3.
Hon ska nu i ett år äta Furadantin, för att sedan göra ännu en röntgen av urinledarna.
Om det inte förbättrats väntar operation.

Hon insjuknade i november i fjol med hög feber, ca 40 grader i en vecka.
Sänkan låg mellan 200-300.
Två tillfällen blev hon inlagt på sjukhuset innan läkarna bokade tid för röntgen.
De gjorde även UL.

Jag har 3 barn till(yngre) men oroar mig inte speciellt för att de ska få samma sak.
Mest för att inte själv gå och må dåligt.
 

Hej!

Skrivet av  anna
Tänk att det dröjde så lång tid innan din flicka blev sjuk! Det har inte slagit mig att det kan dröja så länge. Samtidigt så förstår jag nu läkarna -när de säger att grad 1-2 oftast inte kräver profylax för att många barn kan leva med detta utan att behöva bli sjuka.
Hoppas att allt går bra för er och att din flicka slipper fler UVI:er. /Anna
 

Artiklar från Familjeliv