Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hypospadi?

Skrivet av gabbiz med Alvin 030321
Någon som fått sin son opererad för hypospadi? Hör av er!
Svar på tråden: Hypospadi?

Japp, min son är opererad..

Skrivet av  Monica5barnsmorsa
Om du vill kan du maila alla dina frågor direkt till mej eller fråga här!!
Svarar gääärna.

// Monica
[email protected]
 

Åh äntligen!!

Skrivet av  gabbiz med Alvin 030321
-Hur gammal var din son vid operationen?
-Var det en mild eller svår form av hypospadi?
-Lyckades de "laga" förhuden?
-Var det en lång operation, hur kändes det att vänta?
-Hade din son väldigt ont efteråt, och hur reagerade han i allmänhet på operationen och efteråt?
-Hur fungerade det att ha kateter efter operationen, hade han blöja också, hur reagerade han på detta?

Alvin är vårt första barn och jag är givetvis jättenervös för den här operationen, som ligger 14 månader fram i tiden. Jag är ingen hönsmamma direkt, men jag klarar verkligen inte av att se honom ha ont.. Det skär liksom i mig. Vill så gärna ha svar från människor, inte läkare om medicinska saker.

Tack för att du tar dig tid :)

Kram,
 

Här kommer mina svar!!

Skrivet av  Monica5barnsmorsa
-Hur gammal var din son vid operationen?

Svar: Vid första operationen var han 18 månader gammal,
vi fick åka hem samma dag. Vid andra operationen var han 6 år gammal och fick då stanna kvar på sjukhuset i 2 veckor. Vi går fortfarande på kontroller (han är 11 nu) för att kolla om det behövs göras nån skönhetsoperation.


-Var det en mild eller svår form av hypospadi?

Svar: Vet inte hur det klassades, men han hade urinrörsmynningen på undersidan vid halva snoppen lixom, förhuden låg mestadels på ovansidan.

-Lyckades de laga förhuden?

Svar: Nej, tyvärr, men han säger idag att det inte gör nåt, han ser omskuren ut och flera killar i hans klass är omskurna.

-Var det en lång operation, hur kändes det att vänta?

Svar: Första operationen tog bara en timme och det är ju alltid svårt att sitta i ett väntrum och vänta när ens barn blir opererat.
Andra operationen tog ca 2½ timme och det var lika svårt att vänta då.
Men jag tycker nog att det värsta var när han blev nersövd, jag hade honom i min famn och han fick narkosen, sen blev han helt slapp i hela kroppen, då tog de honom ur min famn och sa att jag skulle gå ut och vänta.

-Hade din son väldigt ont efteråt, och hur reagerade han i allmänhet på operationen och efteråt?

Svar: Efter första operationen hade han inte ont alls, han sprang omkring i korridorerna och hade jättekul. Efter andra operationen hade han ont, han fick ha ett litet rör inopererat genom magen ner till urinblåsan för att han inte kunde använda snoppen alls, men de tog bra hand om honom på Astrid Lindgrens, han fick smärtstillande när han behövde, han hade egen tv, boktanten kom förbi med böcker varje dag, tanten från lekterapin kom med leksaker.

-Hur fungerade det att ha kateter efter operationen, hade han blöja också, hur reagerade han på detta?

Svar: Han behövde inte blöja, han fick vara kvar på sjukhuset tills det var ok att gå på toaletten själv.

Hoppas du fått lite mer info nu!
Har du fler frågor, så fråga på bara.

// Monica
 

Tack så jättemycket..

Skrivet av  gabbiz med Alvin 030321
Jag sparar din e-mailadress för säkerhets skull, om jag skulle ha fler frågor. Tack för dina svar än så länge!

Varma hälsningar,
 

Artiklar från Familjeliv