Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Autism? Bokstavsbarn? Vilken diskussionssida?

Skrivet av Mamma till 4
Jag börjar undra om vår son har någon störning i hjärnan. Han är 5,5 år och otroooligt jobbig! Han tar så mycket tid och kraft i anspråk av oss att jag snart inte orkar längre! Vi har en 16-åring, en 4-åring och en 1-åring också. 5,5-åringen, som vi kan kalla Martin, var "annorlunda" redan när han föddes. Jag kände att jag inte fick kontakt med honom och det kändes nästan som om han tänkte "vända om", om ni förstår. Det tog flera dagar (eller längre tid) innan han öppnade ögonen och ytterligare TID innan han tittade på någon. Det kändes alltid - när jag höll honom i famnen - som om han inte ville ha närhet och ömhet och han nästan "värjde sig" från kramar, och det gör han fortfarande. Han kan krama oss ibland, när han själv bestämmer, och då vrider han bort huvudet och kramar vansinnigt HÅRT, intensivt och länge. Man får absolut inte pussa honom - då blir han galen!!! Han har haft ilskna utbrott flera gånger per dag sedan han var knappt 2 år och SKRIKER när han inte får som han vill (eller så fram-manar han ilska i omgivningen för att få SKRIKA!!) och han ger sig aldrig! Och bråkar han med lillebror, vilket han gör ofta ofta så måste han GE IGEN flera gånger om!!! Han verkar ibland njuta av att "plåga" på något vis...Han kan givetvis (?) också vara snäll och beskedlig och lugn och sitta och titta på TV, eller lägga pussel, eller bygga lego en längre stund. Han har oerhört dålig självkänsla och är väldigt blyg, förutom tillsammans med kompisar då det kan "slå över" åt andra hållet (för tuff). Det är som att det inte finns några "mellanlägen". När han var liten var han så fruktansvärt rädd för allt och blyg att han aldrig lämnade mig mer än 1 meter utomhus (och när vi var borta) och gick någon i "luftrummet" mellan honom och mig började han gallskrika!!! Jag kan nog skriva hur länge som helst om det här, för det är så jobbigt (och jag tänkte skriva till "Svararna" men de har semester). Nu har Martin bestämt sig för att han inte ska bajsa alls och vi har inlett någon slags "kamp" på "liv och död" känns det som! Ni som inte varit i den situationen (att vara med ett barn som vägrar bajsa!) har ingen aaaaaaning om hur frustrerande det är. Ikväll bara satt jag och grät av frustration. Känner någon igen det här?
Svar på tråden: Autism? Bokstavsbarn? Vilken diskussionssida?

Kanske ett bokstavsbarn

Skrivet av  Andrea
Jag har själv en son med ADHD/Tourette Syndrom. Det här som du beskriver är en del drag som min son har och en del som jag hört av andra föräldrar. Om det är åt det autistiska hållet (antagligen i så fall högfungerande autism/Aspergers Syndrom) eller om det är DAMP/ADHD eller Tourette är svårt att säga. Det låter som lite av varje. Och så kan det vara. Oftast är Tourette med i så fall. Har han tics? Harklar sig, gör andra ljud, grimaser, ögonblinkningar, rullar med ögonen, skakar på huvudet, eller annat?
Det finns ju många hemsidor om de här problemen. T.ex. neuronätet, eller riksförbundet för DAMP/ADHD, Tourette-föreningen, eller föreningen Autism. De hittar du lätt och det finns länkar därifrån också.
Har du pratat med BVC, eller barnläkare. Kan någon av de remittera er till ett utrednings-team?

Lycka till
 

Sanningen finns här....

Skrivet av  OldToad
Klicka på mitt namn/info och klicka på länken till min sida i ämnet.
 

OM

Skrivet av  anna ,,förbannat irriterad
om du vore normal
om du hade empati
om du vore social
om du har förståelse
om du var personlig
om du hade kunskap
om du sökte objektiv kunskap
om du hade urskiljningsförmåga
om du vore diplomatisk
om du kort sagt vore MÄNSKLIG
skulle du också lägga ut länkar till ALL den vetenskap som ligger bakom Gillbergs arbete internationellt
du skulle också inse att det arbete som gör att vardagen fungerar för barn och vuxna med NEUROPSYKIATRISKA funktionshinder inte är nonsens
för vem är du som avgör vad som är normalt?
 

Tack anna för att du sätter ord på mina tankar

Skrivet av  Anna
jag blir illamående när jag ser signaturen old toad
 

Fråga....

Skrivet av  OldToad
"för vem är du som avgör vad som är normalt?"

Är Gillberg rätt person, menar du?
 

eftersom

Skrivet av  anna,,nu ursinnig
JAG tar avstånd från all din inblandning och dina extrema åsikter som enligt lag är förbjudet kommer
jag inte bemöta dig fortsättningsvis.
 

Enligt lag?

Skrivet av  OldToad
Hur menar du då?
 

LÄS ENDAST ANDREAS INLÄGG OCH FORTSÄTT SEDAN PÅ DAMP oADHD SIDAN......

Skrivet av  SNÄLLA hur lockande det än är
VAD DU ÄN GÖR KLICKA INTE PÅ NÅGONS NAMN LOGG OCH LÄS DESS SIDA...... VARNING
 

Är sanningen SÅ farlig?

Skrivet av  OldToad
Låt folk själv bestämma över vad de vill läsa och inte.
 

Du kanske vill bort från denna sida också!!??

Skrivet av  Bitch Witch
Isåfall kan jag ordna det lika lätt som förra gången, tanken är väldigt lockande eftersom du har bilden kvar.
 

varför frågar du?

Skrivet av  anna fortfarande rasande
Eftersom du uppenbarligen har förmågan så vore det toppen. Men varför kan han inte ta vägen genom abuse vid passagen och FN och sin leverantör först?
Vet att det sker kartläggning av extrema grupperingar i samhället och denna vore praktexempel
 

Extrema grupperingar??!!!!

Skrivet av  OldToad
Tack, för kvällens garv!

Förövrigt har man stängt av mig en gång men man fick då krypa till korset efter att jag hade skrivit några mail och BE OM URSÄKT för sitt tilltag.
Detta tillfredsställde mig till det yttersta.

Men du kan vara lugn, jag skall inte skriva mer här på "Övriga Handikapp"
 

Inbilla mig inte....

Skrivet av  OldToad
...att du ensam med ett mail gjorde något.
Dessutom så KAN jag fortfarande skriva på DAMP men jag GÖR det inte efter en överenskommelse med redax.
 

wooow.. Todde

Skrivet av  Anna
är du kompis med redax? Har ni en överenskommlelse? Häftigt. Har du fler kompisar ?
 

Läs inte Old toad utan skit i denna tokiga person

Skrivet av  s
d
 

Absolut INTE

Skrivet av  anna
för det han står för är extremt som vi i samhället tar klart avstånd från.
därför blir vi förbannade
 

Kanske nåt för autismsidan?

Skrivet av  s
,
 

Artiklar från Familjeliv