Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Apropå färglaser och eldsmärke.

Skrivet av Livingston
Hej Kia och ev andra intresserade. Min son gjorde färglaser i Örebro nu i maj. Hans märke beror på en missbildning som innebär att blodkärlen är vidgade och därför släpper igenom större mängd blod och alltså "syns" mer. Färglasern "spränger" sönder blodkärlen och koagulationen "löder" sedan ihop dem till att bli trängre. Detta är alltså så som jag har förstått det på den info jag fick av läkaren men det kan säkert vara vissa felaktigheter. Färdigt resultat av en behandling får man inte försen efter ca två till tre månader. I början är huden alldeles blålila som vid ett rejält blåmärke, men den blånaden bleknar efter ca en vecka - tio dagar ungefär. Vi ska alltså tillbaka dit efter sommaren för en ny behandling igen. Totalt räknar läkaren med att det kommer att krävas minst tre behandlingar för att bleka bort min sons märke men det kan behövas fler, allt är så individuellt beroende på hur starkt eller stort märket är och hur man svarar på behandlingen. Om det görs på små barn så söver de alltid sa dom. Detta för att man måste vara alldeles stilla under behandlingen. Annars ska det inte göra ont varken under behandlingen eller efter annat än att det kan ömma lite.
Hoppas att du fick svar på en del av dina frågor Kia.Jag svara gärna på fler.
Svar på tråden: Apropå färglaser och eldsmärke.

Hur gammal är din son..

Skrivet av  Kia & Sluggo 0401
nu? Varför gjordes skallröntgen? Görs det på alla med eldsmärke? Min son har märket på höger ögonlock och sen fortsätter det upp mot hårfästet (som din?). Skriv gärna mer om du tror att det kan vara intressant för mej. Tack!
 

Min son fyller snart två år

Skrivet av  Livingston
Läkaren som först undersökte honom sa att det fanns en väldigt liten "risk" att det fanns ett sk "systermärke" på insidan av skallen och röntgen gjordes därför endast för att få kännedom om det var så i vårt fall, vilket det inte var. I vilket fall som helst så skulle det inte vara någon fara om det hade funnits ett där men det kunde vara bra att känna till det i så fall. Min sons märke har börjat att blekna nu en aning men fullt resultat av den här laserbehandlingen får vi inte försen i augusti. Det är tydligen så att det är inte alla som svarar bra på behandlingen och en del märken går inte att få bort. I vårt fall är det aktuellt med minst tre behandlingar men man kan få göra upp emot sju stycken men sen sätter de flesta landsting stopp.
 

Tack för ditt svar och..

Skrivet av  Kia & Sluggo 0401
..det vore intressant om du ville skriva hur det går i fortsättningen. Om du vill kan du skriva direkt till [email protected]
Är fortfarande fundersam kring det här med systermärket och vad är ett systermärke?. Varför trodde han att det fanns en liten risk? Är det så för alla med eldsmärke? Har ni inte fått börja behandla honom tidigare? Tusen frågor.... :-)
 

Artiklar från Familjeliv