Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tillväxthormon.

Skrivet av Maskros
Hej.
Vill komma i kontakt med föräldrar vars barn står på tillväxthormonbehandling. Har barn med hypokondroplasi och som stått på tillväxthormonbehandling cirka ett halvår.
Svar på tråden: Tillväxthormon.

Har tagit prover

Skrivet av  Trulsan
förra veckan eftersom man misstänker att min son har någon form av tillväxthormonsinsufficiens. Vi ska också röntga hjärnan snart. Så jag återkommer hit om svaren visar på något. Får jag fråga vilka symptom ni haft. Min son växer dåligt och har problem med återkommande hög oförklarlig feber/frånvaroattacker. Han är också utvecklingsförsenad.
 

Symtom

Skrivet av  maskros
Det som fick oss att undra över tillväxten hos vår dotter var att hon var så kort och att hennes hår och naglar växte mycket långsammare än hos hennes syskon. Dock gav provtagning på vanlig barnläkarmottagning inget, där sade man att hon var "normallång" med tanke på hur långa/korta föräldrarna var samt att prover inte visat någon brist på tillväxthormon. Fick själv ta kontakt med endokrinmottagning på Astrid Lindgrens barnsjukhus och diskutera med dem för att få komma på provtagning. Har dock förstått att det inte är alldeles enkelt att påvisa brist eller låg utsöndring av tillväxthormon. De undersökningar vår dotter gjort är diverse vanliga blodprov, följt av en handröntgen där man med mätande av skelettet kan räkna ut ungefärlig skelettmognad, sedemera blodprov kontinuerligt under ett dygn med en sorts provokation av kroppen för att se om den under stress tillverkar mycket tillväxthormon. Senast har hon gjort en röntgenundersökning av alla ben i hela kroppen från olika vinklar samt särskilda blodprover för att se om hon har hypokondroplasi som misstänks. ´´´
 

Läs om Tove: www.hypophysis.net/Tove

Skrivet av  Pernilla B
Hej!
Vår dotter Tove har hypofysinsufficiens, dvs otillräcklig hypofysfunktion. Hon har brist på tillväxthormon, kortison och sköldkörtelhormon och medicineras för detta. Plus att hon ska könshormon i tonåren.

Tove kan få oförklarlig feber då hon får för lite kortison. Hon har också problem med lågt blodsocker och lågt blodtryck vid kortisonbrist.

Toves skada upptäcktes två veckor efter födseln, men det finns barn som inte har total brist och då ställs diagnosen senare.

Läs gärna på hennes hemsida där jag beskriver alla symtom utförligt. Hör av dig om du undrar över något.

www.hypophysis.net/Tove
 

Artiklar från Familjeliv