Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gravid med EDS?

Skrivet av ylver
Hej!
Är det någon som har varit eller är gravid med EDS?

Fick ni gå på extra kontroller eller vad hände? Har ni diagnosen EDS? Hos mig är det så att min syster har fått diagnosen, men hela familjen har det i någon form.
Tacksam för svar!
Svar på tråden: Gravid med EDS?

Gravid tre gånger

Skrivet av  Monika m Tilde
men innan diagnos. Likså min svägerska. Alltså inga extra kontroller under graviditet av den anledningen. MEN... jag hade två missfall innan min första och andra graviditet och fick därför gå på tätare kontroller, likaså hade jag ett missfall innan min tredje graviditet och mycket blödningar i början av den sista lyckade graviditeten och gick på tätare kontroller av den anledningen.

Vet man om diagnosen så bör man nog gå tätare, eller iallafall be om en läkarbedömning om det är nödvändigt i just mitt fall - det är ju olika vilka symtom man har i EDS-diagnosen.
 

Här är en med EDS!

Skrivet av  Ullet
har varit gravid två ggr men inte under det att jag haft diagnosen EDS, den kommer efter mitt andra barns födelse. (se info)
Så här var mina graviditeter:

Första barnet:
Foglossningar tidigt, gick med kryckor från månad 6
Blödningar i början av graviditeten
Åderbråck i underlivet
Ljumskbråck
Ischias tidigt, svårt att gå
Utdragen förlossning

ANdra barnet:
Mindre foglossningar
Mer åderbråck
ljumskbråck

Med båda barnen:
Knepigt värkarbete
blodförlust
stora bristningar
obefintligt krystarbete

Får gärna maila mig o utbyta erfarenheter av EDS, vi är ett par stycken som håller kontakt, vi kanske skulle anordna en mailinglista?
 

Har varit Gravid fyra gånger med Eds

Skrivet av  Pernilla med EDS samt två barn med Eds
Hej !

Jag blev ej korrekt diagnostiserad förrän sista graviditeten. Då gick jag på Spec-Mvc p.ga tidigare svåra komplikationer, med för tidigt födda barn, moderkaka som lossat, svåra blödningar och barnsängsfeber efter varje förlossning. Att få diagnosen innebar en stor lättnad då man kunde förstå alla de komplikationer jag haft med alla graviditeter. Jag gick på täta kontroller extra ultraljud och födde på special mvc. Efter förlossningen kontrollerade man blödningar extra samt fick jag antibiotika i sex veckor. Naturligtvis varierar komplikationer under graviditet med Eds men täta kontroller anser jag vara ett måste!! Ofta känner inte sjukvårdspersonalen till Eds och man bör själv inhämta kunskap och agitera för sin sak. Jag hade dock en mycket kunnig överläkare som övervakade både graviditet, förlossing och efterförlopp...

Hoppas allt går bra med din syster!!! Skriv gärna om du har frågor !
 

Artiklar från Familjeliv