Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Plexus brachialis

Skrivet av Mamma i Haninge
Hej!

Jag har en snart 4 årig son som fick sin plexusskada under förlossningen. Är det någon mer som har ett barn med det funktionshindret?
Svar på tråden: Plexus brachialis

Hej!

Skrivet av  Åsa
Jag har en liten tjej på två veckor som fått en något osäker plexus-diagnos. Osäker pga att jag snittades. Skadan betecknas som lindrig och vi ser förbättringar varje dag. Hur går det med din son?
 

Plexusskada

Skrivet av  Susanne i Göteborg
Jag har en dotter, som snart fyller ett år, med en svår plexusskada. För två månader sedan opererades hon på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Det blev både en nervtransplanation och en tillrättaläggning av axeln som hade hamnat ur led. För tillfället är hon helt slapp i armen och har den i en stor och otymplig ortos, som hon ska använda åtminstone två månader till. Vi önskar inget hellre än att hon ska kunna använda armen och handen när läktiden gått ut. Har din son genomgått någon operation?
 

Också en plexuskada

Skrivet av  Oscars mamma
Hejsan
Såg att det fanns flera inlägg om plexusskador så jag svarar er allihop.
Jag har en son som är 5 år gammal som har blivit opererad 2 ggr ( inte nervtransplantation) men när han var 2 år fick han axeln satt på plats (var ur led), ledband och senor förlängda, muskeltransplantation, bröstmuskel satt på biceps plats, operationen hjälpte honom mycket med utåtrotation. han hade också en ortos dygnet runt i 8 veckor.
När han var 4,5 opererades han igen, för att nu utåtroterade han för mycket och kunde t ex inte knäppa byxorna eller ta armen inåt. Så de roterade överarmsbenet så att han kunde komma inåt mer. Ortos igen i 6 veckor.
Nu skall vi upp till Sthlm för 5-årskontroll nästa vecka, vi tycker att allt har gått bra!
Han har t o m lärt sig simma i somras när han var 4,5 och kan dyka under vatten ca 10m.
Ett muskelknippe och med en motorik som få på dagis kan matcha!
Vi är jättenöjda att Oscar opererades, och tror att han aldrig hade varit där han är idag utan dem.
Vi var jätteoroliga hur det skulle gå med ortosen, men det var inga problem alls. Nu andra gången åkte han t o m stjärtlapp nerför backen, höll i den med den friska handen och ortosen upp i vädret.
Jag berättar gärna mer om du är intresserad.
Vänliga hälsningar/Monica

 

plexus

Skrivet av  Susanne
Vad skönt att det har gått så bra för din son. Det är för tidigt att säga hur bra min dotter kommer kunna bli, men för ett par veckor sedan kom första rörelsen i armen efter operationen. Hon lyckades lyfta armen rätt upp när hon låg på rygg. Alltid något.
 

undrar

Skrivet av  Monica
hur det har gått med din dotter ?
Skulle vara kul att höra från er.

Vi är snart på väg upp till stockholm igen för 1-års kontroll, ev blir det en ny mindre operation. Han har en platta i armen sen förra operationen som ev skall bort.
 

Plexusskada

Skrivet av  Oscars mamma
Hejsan
Jag har en son som är 5 år gammal som har en plexusskada och har blivit opererad 2 gånger i
Stockholm.
Jag berättar gärna mer om du är intresserad.

 

Artiklar från Familjeliv