Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Iktyos

Skrivet av lotta
Hej
Vår 9åriga dotter har iktyos. Skulle gärna vilja komma i kontakt med andra föräldrar med barn som har det. Vi har precis fått veta att det är det hon har, så jag har massor med frågor och funderingar. Läkarna kan ju tyvärr inte hjälpa till så mycket eftersom de vet så lite om sjukdomen.
Svar på tråden: Iktyos

Vad jobbigt för er.

Skrivet av  Ann m Fanny -99 & Frida -02
Tyvärr kan jag inte hjälpa till, min dotter har inte iktyos men däremot keratosis pilaris så hon får samma salva som iktyospatienter. Jag hoppas att du hittar någon som kan ge dig mer information!

Kram
Ann
 

Hej Ann

Skrivet av  Lotta
Vad är keratosis? Är det samma sak som keratodermi? Är det LPL salva ni har? Fungerar den bra för er, jag tycker inte att det hjälper alls med den, det ända som hjälper är att bada i saltvatten. Men det är ju tyvärr den enda salvan som finns vad jag vet..

Kram Lotta
 

keratosis innebär

Skrivet av  Ann m Fanny -99 & Frida -02
att hon är "knottrig" över större delen av kroppen, framför allt framsidan av benen och utsidan av armarna men även ansiktet har hon i. Det är något hudtillstånd som inte är botbart men inte heller så besvärligt som iktyos, det är mest att man måste smörja mycket för att hon inte ska bli alldeles sträv i huden.

Frida har eventuellt ett syndrom som heter CFC där detta och även iktyos är vanligt.

När fick din tjej iktyos? Hur ser det ut, hur mycket har hon?

Vi använder LPL-salvan och den hjälper hyfsat bra på Fridas "knottror". Men efter ett varmt bad är hon som allra mjukast i huden. Saltvatten har hon inte badat i ännu, kan man inte hälla det i badkaret där hemma? :-)

Kram
Ann
 

hon föddes med det

Skrivet av  iktyosmamma
Vi gick hos hudläkare varje vecka fram tills hon var 1 år för att hon skulle bada i specbad men tyvärr så kunde ingen berätta för oss vad hon hade utan alla sa bara att hon hade extrem torr hud. Vi fick veta att hon har iktyos när hon var 8 år. Det är ju ganska skrämmande att läkarna är så dåligt upplysta. Hon har "tur" och allt hennes sitter i händerna och lite på fötterna. Men just nu är det väldigt känsligt då de ska hålla kompisar i händerna osv. Hon får frågor nästan varje dag om sina händer men har nu lärt sig att inte bli ledsen utan att istället berätta att det är en sjukdom. Men det händer ju tyvärr att hon vissa är elaka och säger att hon har äckliga händer, barn kan ju vara så himla elaka mot varandra..
Vi har köpt en stor säck salt och häller i badvattnet när hon badar.
 

Artiklar från Familjeliv