Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barnreumatism

Skrivet av Lilla mamman
Min dotter har reumatist. Är det någon annan som känner till det?
Svar på tråden: Barnreumatism

Jag hade en kompis vars lillebror var det....

Skrivet av  bettan
dock växte det bort vid 4 års-ålder. Men han hade mediciner som var superäckligt och dem hade ett helvete att få i honom det. Läkarna sa också att om det inte var på bättringsvägen vid 2-årsålder så skulle han vara rullstolsburen före 5 års-ålder. Dem hade fel hans reumatism vände vid 3 ½ års-ålder. Idag är han 11 år och helt återställd. Det är väl det jag vet om reumatism hos barn. (han fick sin reumatism vid 6 mån ålder)
Hur gammalt är ditt barn?
 

ang. barnreumatism

Skrivet av  omtänksam granne
Hejsan!
jag vet inte mycket om just detta men min grannes dotter har just fått diagnosen och hon är 4 år. Hon söker info med ljus och lykta, har du nån bra info kanal som du kan dela med dig??
 

Reumatikerförbundet

Skrivet av  Kersti
Min 9-åring har haft barnreumatism i snart två år. Mycket bra information finns på Reumatikerförbundets hemsida www.reumatikerforbundet.org. Blir du medlem i Unga reumatiker får du också förbundets tidning.
 

Min kille har också reumatism

Skrivet av  Ellell
Läkarna tror att det är psoriasis artrit eftersom vi har psoriasis i släkten. Han är nu 6 år men han var ett år när vi upptäckte att det var något fel på hans ben. Inte förrän ett år senare konstaterades reumatism genom blodprov - under ett år hade han fått utstå ett flertal prov, röntgen och magnetröntgen. Som tvååring fick han kortisonsprutor i knä och fotleder och blev en helt ny kille som skuttade fram!
Nu har fler tår blivit inflammerade än det var från början men hittills har han inte behövt fler kortisoninjektioner. Under sommarhalvåret behövs ingen medicin men på vintern får han Voltaren eftersom han är stelare då. Det svåraste är att upptäcka när det är dags att sätta in medicin för han vill ju röra sig och klagar aldrig själv!
Min kille är alltså inte ett "svårt" fall och han känner sig nog inte hindrad till att leka och springa som andra barn.
 

vill du?

Skrivet av  Helen
Hej!
Min granne har en dotter på 4 år.
Vill du så maila mig gärna så kan jag vidarebodra till henne.Hon vill veta altt och gärna komma i kontakt med flera föräldrar.
[email protected]
Kram
 

Artiklar från Familjeliv