Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

HJÄLP

Skrivet av desperat mamma
Vad ska jag/vi göra? Min son är nu 8 år snart 9 och går i andra klass. Han har lite svårt att hinna med i samma takt som dem andra barnen men hankar sig fram. Han har väldigt dålig koncentration, tappar lätt fokus på det han gör.
Problemet som är störst nu är ilskan. Han har tydligen ssista 2-3 veckorna fått väldiga utbrott och blir okontoaktbar en stund i dessa utbrott. Han kan kasta saker omkring sig, river sig själv, skriker mm. Jag har bara sett ett av dessa utbrott, fruktansvärt, det värker i mig, jag blev så ledsen för hans skull. Han hade då råkat peta en annan pojke på fritis i ögat (denna pojke var inne i en koja som dem byggt, bakom tyg så min son såg inte honom). Situationen hade löst sig och pojken som gjorde illa sig sprang iväg och lekte igen. Då fick min son ett utbrott, sprang iväg längst bort i korridoren skrek och grät och rev sig hårt i ansiktet, han hade röda märken flera dagar efteråt.
Har haft möte nu med en av fritispersonalen som tar hand om honom ganska mycket och försöker avstyra dessa utbrott när dem kommer, funkar inte så bra. Hon stöttar också mycket och hjälper till lite på lektionerna.
Vi har med skolans hjälp försökt få någon assistent eller liknande som kan vara men det verkar omöjligt. Har sökt NU-teamet också, där är det 1½ års väntetid för att överhuvudtaget få en tid.
Vad ska man göra?
Känns som man slår huvudet i väggen varenda gång och nu känns det väldigt kritiskt och sårbart.
Han har nu 0 självförtroende, allt går dåligt säger han, även fast det inte gör det. Men han kan inte se det han är bra på, han ser bara felen.
Har någon samma problem där ute? Jag vet inte vad jag ska göra längre.
Problemen är bara i skolan när det är många/mycket barn , hemma är han småsurig ibland men aldrig såna utbrott som han tydligen har i skolan.

Svar på tråden: HJÄLP

I snacket Föräldrar till Bokstavsbarn..

Skrivet av  Hanna
...finns många kloka föräldrar som kanske har tips och råd. /HANNA
 

BUP?

Skrivet av  Annika60
Har du haft kontakt med BUP? Väntetiderna där är förstås också hopplösa, men det är ju inte självklart att ditt barn har en "bokstavsdiagnos".

Nu spekulerar jag bara, men har han svårt att hänga med i undervisningen kan det ju även handla om t ex dyslexi, perceptionsproblem eller sen utveckling och utbrotten kan komma av att han känner självförtroendet svikta.

Jag har själv en åttaårig son som hade stora problem med utbrott och bristande koncentration; som är utredd och där det konstaterades att han inte har en "bokstavsdiagnos".

Med hjälp av bra, strukturerad skolgång och andra åtgärder mår han idag mycket bättre och utbrotten är så gott som borta.

Mycket av de åtgärder som man använder i umgänget med barn med ADHD har fungerat bra på honom också, så jag håller med Hanna om att du ska fråga om tips på Föräldrar till bokstavsbarn, även om det inte är en sådan diagnos ditt barn visar sig ha.
 

Inte meningen att diagnostiser

Skrivet av  Hanna
Oj, det var verkligen inte meningen att diagnostisera.

Menade bara att det finns mycket kloka tankar om att hantera barn på den sidan.

Använder den själv för att få tips och inspiration för min sk. normalstörda;-) dotter som dock stundtals har problem med socalt samspel och våldsamma känsloutbrott samt att hon är genuint övertygad om att hon är jordens medelpunkt.

M.v.h.
/HANNA
 

Nä jag förstod det *s*

Skrivet av  Annika60
Men mycket av förhållningssätten som fungerar bra vid sk bokstavsdiagnoser fungerar bra i många andra sammanhang också!
 

Artiklar från Familjeliv