Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sammanväxta fingrar och tår

Skrivet av Liljekonvalj
Hoppas jag skriver detta på rätt snack! Min dotter som nu är fyra hade sammanväxta lång- och ringfinger på båda händerna (kallas syndaktyli) och även tårna (andra och tredje) på båda fötterna. Vi opererade hennes fingrar någon månad innan hon skulle fylla två. Så det är gjort och det har blivit jättefint! Nu till fötterna. Någon som gjort den operationen? Vi tror vi kommer att vänta tills hon blivit äldre så får hon säga själv när hon blir medveten. Syns egentligen inte så mycket. Det är ju som två tår som bara sitter ihop med lite skinn emellan. Fingrarna räknades ju som mer akut eftersom det kan hämma handens utvedkling, skriva och så. Medans fötterna räknas som lite mer kosmetiskt. Skulle vara kul att höra från någon som gått igen om detta, och hur ni gjorde.
Svar på tråden: Sammanväxta fingrar och tår

En fråga

Skrivet av  anita
Jag har inte gjort ngn sådan op men undrar om hennes fingra ser ut som "vanliga" fingrar nu? Min son hade tumme o pekfinger ihop när han föddes med skinn emellan och de satte en tråd o knöt emellan så att de särades men hans fingrar äe lite smalare i toppen o lite sneda. Han har inte lika bra funktion heller men han är ju högerhänt o detta är vänster...
 

Ja

Skrivet av  Liljekonvalj
de ser ut som vanliga fingrar nu. Det är ju lite ärr emellan men läkaren sade att de kommer att försvinna tills när hon kommer upp i skolåldern.
Gjorde de det med tråden när han var nyfödd? Har aldrig hört talas om att de gör så.
 

jaa

Skrivet av  anita
men de dividerade om hur de skulle göra i timmar och ärligt så hade ingen sett ngt sånt innan..
 

Har egentligen inget svar till dig....

Skrivet av  tålisa
men jag föddes själv med sammanväxta tår, samma tår som dig dotter, (är idag snart 40 år) och jag har klarat mig utan operation. Fast när jag var liten ansågs det som helt onödigt att operera dom eftersom jag inte led av dom. Men lite retad blev jag allt och än idag tycker folk att min tår ser roliga ut. Själv tycker jag dom är rätt charmiga :)
En stor nackdel är nog att man inte kan ha s k tåstrumpor :)).
Hoppas det går bra för din dotter vad ni än beslutar er för.
Kramiz

 

Tack för svaret!

Skrivet av  Liljekonvalj
Det känns kul att få höra av någon med erfarenhet av det!
 

Artiklar från Familjeliv