Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ngn som genomgått blåsröntgen?

Skrivet av Ellison med Douglas
Vår 3 månaders son, som föddes med en njure, ska genomgå en blåsröntgen på fredag. Vår bvc-sköterska sade att barnen ofta sövs under en sådan undersökning eftersom den är smärtsam, men det står inget om det i remissen vi fått hem. Det står på kallelsen att remitterande läkare bör ordinera penicillin i förebyggande syfte, men det har vi inte fått - bara kallelse till röntgen. Om någon har varit med sitt barn på en sådan undersökning - snälla - jag vill gärna veta hur det gick och hur era små reagerade! Känner mig mycket orolig inför fredagen!
Svar på tråden: Ngn som genomgått blåsröntgen?

Jadå!

Skrivet av  Nahna m. Eddie 03 + bf 3/2
det står lite längre ner under Reflux på njuren också!
Eddie fick göra en sådan MUCG som dom kallas, och han var vaken. Arg som sjutton, men det gick. Han ska på en till snart för att se om hans refluxbehandling hjälpte. Eddie var 10 månader när den gjordes.
Jag vet inte om den är särskilt smärtsam, men man måste hålla i dom ordentligt medans röntgenbilderna tas, och det var det som var det jobbigaste för honom.
 

Tack,

Skrivet av  Ellison med Douglas
jag hoppas att jag oroat mig i onödan! Han är ju så liten att han inte rör sig så mkt än, jag förstår att din kille inte tyckte att det var kul att ligga still!
 

min son har gjort det 3 ggr

Skrivet av  sebbes mamma
hej.
min son sebastian har gjort blåsröntgen 3 ggr, han har inte varit sövd en enda gång och det har gått jättebra. han var 3 månader första gången.

det går till så att en sköterska sätter kateter på pojken, vilket givetgvis kan vara obehagligt för honom. det har dock gått bra för vår son alla gånger utom den sista då han tyckte det var jobbigt, men han är nu ett år så han uppfattar det som obehagligt att ligga ner och bli ihållen, att sätta katetern gör inte ont i sig men ger förstås ändå en obehagskänsla.

efter att katetern är satt så får man komma in på röntgen, där pojken får ligga på en säng och så fäller de ner "röntgenmaskinen" ovanför honom, men föräldrarna får vara med och man kan hela tiden prata med sitt barn och barnet kan se dig/er. dem sprutar in en kontrastvätska i blåsan via katetern och röntgar hela tiden för att se hur blåsan fylls upp, sedan drar de ut katetern för att se hur vätskan kissas ut. jag har för mig att undersökningen tar ca 15-30 min...

själva röntgen är helt smärtfri och det är just själva katetersättningen som kan vara obehaglig för både barn och föräldrar, men det är ingen ovanlig undersökning och sköterskorna vet hur man gör med katetern så det är inget man ska oroa sig för mycket över.

penicillin är bra för barnet att få iom att de för in katetern i kroppen, som ett förebyggande mot urinvägsinfektioner...

hoppas det går bra, vilket jag tror det gör!

skriv gärna o berätta hur det gått och vad de sagt senare.......

kram
 

glömde.....

Skrivet av  sebbes mamma
.... ett tips är att ta med tex, nappen eller nappflaska med bröstmjölk/ersättning el. dyl så att sonen lättare ligger still under själva röntgen....
 

Tack tack

Skrivet av  Ellison med Douglas
jag känner mig något lugnad... Det känns bara så hopplöst att hans lilla kropp ska undersökas, samtidigt som jag vill att alla koller ska göras för att vi ska vara helt säkra på att det njure han har funkar som den ska! Tack för tipset om flaska, det hade jag inte tänkt på! Skönt att höra att det har gått bra när din kille undersökts, men jag förstår att det blir svårare ju äldre de blir!
Jag skriver och berättar hur det går!
 

Artiklar från Familjeliv