Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det nån som jag?

Skrivet av cissi
Har en dotter på 1,5 månad, och den där lyckliga mammakänslan har inte alls kommit för mig. Gick igen ett akut kejsarsnitt och känner mig snuvad på hela förlossningen. Är jätte deppig, gråter för ingenting, en konstant orosklump i magen. Jag klarar knappt vara hemma ensam med min dotter. Min man är numera hemma och jag är sjukskriven. Har fått tid hos en psykolog och jag hoppas verkligen att det blir bättre. Vill bara veta blir det någonsin bättre??
Svar på tråden: Är det nån som jag?

jo

Skrivet av  Jessi
Det blir bättre. Det är det enda man kan vara säker på. Räkna med att det kommer att vara en bumpig väg tillbaka, men du kommer att känna dig glad igen, längre och längre perioder. Och de ledsna stunderna kommer inte att vara så djupa. Det är jättebra att du har tagit kontakt med en psykolog, nu kommer det att gå framåt!

Själv har jag en son på tre månader, min man jobbar hemifrån och jag får stundtals panik av att vara ensam. Min senaste lycklig-period (= livet var precis som det skulle vara, som "vanligt") varade i åtta dagar. Dagar då jag inte ens grät en enda gång. Nu är jag i en svacka igen, men jag VET att jag kan må bra, och det hjälper mig i de här stunderna också. Dessutom sjunker jag inte lika djupt.

Bästa tipsen är att prataprataprata och gråt om det känns så. Och försök tänka på vad som får dig att känna dig ledsen och vad som får dig att känna dig glad.
Lycka till!
 

Ja, det finns fler som du..

Skrivet av  Lisbeth
och jag själv ångrar att jag inte tog kontakt med nån psykolog eller kurator, men jag hade stor hjälp av kejsarsnittgruppen här på fN, var därinne minst en gång varje dag och läste de andras inlägg, besökte andras hemsidor där de beskrivit sina egna förlossningar som slutade med snitt och jag grät floder, och så var jag ute och promenerade varje dag med vagnen i friska luften så med tiden släppte det... Men som sagt, hade det varit bättre att ta kontakt med psykolog eller kurator så du är absolut på rätt väg.
Det är lite synd att föräldrautbildningen på mvc inte innehåller info och förberedelser inför eventuell snitt, utan man får bara höra om den "perfekta" förlossningen, se filmer från en "perfekt" förlossning m.m... Det leder ju till att man känner sig så misslyckad för att man inte lyckades föda på vanligt sätt.
 

Artiklar från Familjeliv