Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hjälp

Skrivet av kinkig
Det är som om jag själv hade skrivit ditt inlägg. Jag har dock inte tagit kontakt med någon ännu. Det känns så skuldbelagt hela den här saken med depression. Jag bara gråter hela dagarna för ingenting. När dottern har sina skrikperioder blir det ännu värre. Man känner att man ångrar att man skaffade barn, även om man självklart älskar sitt barn och familj. Sen får man dåligt samvete för att man överhuvud taget ens tänkt den tanken. Det känns bättre så fort mannen kommer hem från jobbet och på helgerna men på söndagen får jag lite ångest för att jag har en hel vecka ensam hemma. Vad gör man och hur lång tid tar det innan det går över? Måste man kontakta psykolog?
Svar på tråden: hjälp

samma känslor

Skrivet av  Jessi
Jag har precis de där känslorna de stunder/dagar jag mår dåligt. Man ångrar sig, tänker att vad skulle det här vara bra för, var inte livet perfekt innan?! Du känner antagligen att livet är förstört?
Och det där med att vara ensam, det är också typiskt. Försök att planera in saker under vardagarna, men om du får panikkänslor eller ångest när du är ensam, så ska du se till att någon är där hos dig. Din mamma? Eller nån.
Gå inte och lid, ta kontakt med en kurator eller psykolog. Prata med din partner, dina föräldrar och vänner. Du kommer att upptäcka att många, många har känt som du. Vet du att 50% av alla kvinnor någon gång i livet får depression? Vi måste hjälpa varandra!
Gå och prata med någon, alla behöver hjälp någon gång, det är inte konstigare än så.
Kram på dig och lycka till!
 

Jag har varit där!

Skrivet av  ck
I samma känslotillstånd. Till sist ringde jag BVC och snyftade fram "hjälp mig, jag är deprimerad". Inom några dagar fick jag komma till psykiatriska mottagningen. Där fick jag ösa ur mig alla "förbjudna" tankar och bara det var otroligt skönt. För man håller ju masken inför bekantskapskretsen, eller hur?
Jag fick zoloft som jag åt i 6 mån, kombinerat med samtal hos bvc-sköterskan. I och med medicineringen orkade jag ta mig i kragen och hitta på saker som jag tyckte var roliga. Idag är jag nästan alltid glad och känner mig stark och ändå var det bara ett år sen jag var så deprimerad.
Alltså: RING TEX BVC ! De hjälper dig vidare.
 

Artiklar från Familjeliv