Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Söka hjälp eller?

Skrivet av Decemberbarn
För drygt fyra månader sedan fick jag mitt första barn, en liten tjej. Redan på BB kände jag mig nere och kunde inte ta till mig mitt barn, bara när det skulle ammas. Annars var det pappan som bar henne och bytte blöjor osv. Det fortsatte sedan hemma under pappadagarna. Sedan var jag tvungen att ta hand om henne. Men jag gjorde bara det allra nödvändigaste och hoppades sedan att hon skulle sova. Amningen la jag ner när hon var drygt två månader, jag mådde dåligt av att amma. Efter det har jag haft lättare att ta henne till mig, leker med henne, ha henne i famnen och verkligen älska henne för den hon är: min dotter!
Men jag känner hela tiden att jag vill hålla en viss distans till henne, fast jag försöker bryta det. Dessutom är jag alltid orolig för att jag gör något fel så att hon ska få men för resten av sitt liv. Jag vill göra allt rätt, hela tiden och det är ju omöjligt. Jag har funderat på att söka hjälp, men vet inte om det är nödvändigt, kanske kommer jag över det själv? Och om jag skulle söka hjälp, vart ska jag vända mig?
Svar på tråden: Söka hjälp eller?

Varför inte prova

Skrivet av  Petra
att prata med din BVCsköterska om dina tankar. Att bli mamma kommer inte sådär automatiskt utan det kan ta tid så pressa dig inte för mycket.

Alla kvinnor mår inte bra av att amma och det var ju tur att du hade modet att sluta, så du mår bättre.

Och att vara rädd att göra fel tänker nog de flesta av oss, men det är när oron dominerar som man kanske ska söka hjälp för sin egen skull. Tänk på att i din dotters ögon är du den absolut bästa mamman som finns!
 

Artiklar från Familjeliv