Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Håller jag på att bli psykiskt sjuk...?

Skrivet av Ledsen liten mamma
Hur ska man orka med att vara pedagogisk och en toppen mamma när samma mamma inte orkar med sig själv? Jag är mamma till två underbara ungar, 2,5 år och tre månader, men jag har tagit slut. Allt bränsle är slut, det finns ingen energi kvar. Minsta lilla motgång kan utlösa en mindre katastrof i mitt liv. Att jag sen har dåligt samvete på kvällarna om jag tycker att jag överreagerat eller så gör ju inte att sinnesstämningen höjs direkt.

Det känns fruktansvärt frustrerande att veta vad jag vill göra med och för mina barn men sen har jag inte orken och allt blir fel. Det känns orättvist mot mina barn att de inte får det jag vill ge dom. I stället får dom en mamma som inte orkar med sig själv! Vad är jag för en mamma egentligen, som inte ens orkar med sig själv och sina barn? Men det känns också orättvist mot mig själv, att jag inte får chans att ge det jag vill till mina barn. Jag älskar dom över allt annat men trots det blir jag irriterad på den stores trots och slut över den lillas kolik skrik. Så trött till slut att jag bara går undan och gråter, med en jättestor klump i magen, i bröstet som inte vill försvinna...

Men det kanske tar slut nån gång, om inte så gör jag det i alla fall...

Svar på tråden: Håller jag på att bli psykiskt sjuk...?

Hej

Skrivet av  Karolina med Isak 24 aug 03
Du verkar ha det jättejobbigt! Klart att du kan vara en bra mamma trots att du blir trött och ledsen ibland, vem är egentligen den där "supermamman" som alltid är glad och pedagogisk? Man är ju inte mer än människa.

Men du, du skulle kanske försöka få lite egen tid alldeles för dig själv, för att "ladda batterierna"? Den lilla är ju så pass stor att hon/han borde klara sig några timmar utan dig. En man/sambo/mor- eller farförälder/god vän etc kanske kan ta hand om barnen medan du gör något kul bara för dig själv?

Jag kan verkligen tänka mig att det är jobbigt med två barn i den åldern som dina är. Jag har bara ett, som är drygt tre månader, och jag blir alldeles slut ibland bara av det (och då har han inte kolik, jisses jag förstår _verkligen_ att du blir trött!).

Kanske behöver du prata med någon för att få lite stöd och/eller konkreta tips? På BVC kan de förmedla kontakt med en psykolog, det är gratis och man behöver inte vara "knäpp" för att gå där. Eller har du någon nära vän eller släkting som du kan prata ut med? Det kanske hjälper att bara få lätta på trycket lite och berätta hur man känner.

Ja, det var mina tankar, jag hoppas att du snart känner dig bättre!

Kram från Karolina.
 

Ville bara säga tack...

Skrivet av  Ledsen liten mamma
Ja jag ville bara säga tack för ditt svar...
 

Artiklar från Familjeliv