Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förlossningsdepression?

Skrivet av Ledsen anonym mamma
Jag födde min son för två veckor sen och sen dess är min värld i kaos. Förlossningen var mycket snabb och min son var väldigt medtagen när han kom ut. Dessutom drabbades jag av en stor bristning som opererades, och vi var tvungna att stanna extra länge på bb. Först upplevde jag en stark lycka, men sen började en tid av oro och ångest. På bb och de första dagarna hemma kunde jag inte sova (det kan jag nu) och jag trodde jag höll på att bli galen. Nu tror jag inte det, men min nedstämdhet håller i sig och jag har otroligt dåligt självförtroende och kan inte riktigt fatta att jag blivit mamma. Jag får inte ihop att den jag som för några veckor sedan var strålande lycklig gravid nu är deppig mamma till en vacker liten pojke, jag känner inte igen mig själv och grubblar oupphörligen över precis allting. Förstår ingenting. Är detta en förlossningsdepression? Någon som känner igen sig? Tacksam för svar.
Svar på tråden: Förlossningsdepression?

Japp.

Skrivet av  lilla_fisk
Känner igen mig. Jag har nyss gjort "testet" hos bm som kollar hur man mår psykiskt och enligt det är jag på gränsen till depression. Jag som tyckte jag hade kommit ur allt. Prata med barnmorskan. Få hjälp direkt istället för att göra som jag. Vänta inte.
 

Artiklar från Familjeliv