Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till er som upplever baby blues nu! Styrkekramar!

Skrivet av En som haft baby blues
Åhh vad jag vill skicka kramar till er underbara tjejer som kanske just i detta nu upplever en förlossningsdepression!
Min graviditet var planerad och allt var "rosenrött" men efter en "normal" förlossning dök jag in i en tunnel. Jag hade som tur var läst om förlossningsdepression för det var så skamligt på nåt vis att vara såååå ledsen när man borde vara såååå lycklig! Usch vad hemskt det var! Min man var väldigt förstående, min mamma tyckte att jag borde rycka upp mig och kanske hade hon rätt (fast hon uttryckte sig klumpigt). Där fanns nu en liten hjälplös varelse, min lilla dotter, och jag behövde samla kraft. Men puh, det var tuffa veckor! Jag grät och grät och var så där ledsen som man kunde vara när man satt i mammas famn och hulkade av en eller annan orsak som liten.
Vid 8 veckor efter förlossningen skulle jag få fylla i nån slags test på BVC. Jag hade velat göra den tidigare men förstår nu att de vill att det ska gå 8 veckor för då brukar man ha kommit på rätt köl. När jag fyllde i testen mådde jag bra (hurra!), men jag kunde se att jag hade haft "alla rätt" (dvs depression) om jag hade fyllt i blanketten 1 vecka tidigare.
Så till alla er som just nu befinnner er i tunneln - håll ut!

Många varma kramar från en som vet hur det kan kännas
Svar på tråden: Till er som upplever baby blues nu! Styrkekramar!

Tillägg: jag fick bra hjälp av MVC/BVC-psykolog!

Skrivet av   En som haft baby blues
Jo! Måste tillägga att jag sökte hjälp hos BVCs psykolog. Var sååååå skönt att prata med henne! Hon sa så mycket kloka saker och det stärkte mig!
 

Artiklar från Familjeliv