Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vart skall jag vända mig nu då?

Skrivet av Anonym
Hej! Har som alla andra här depression efter förlossningen. Nu har det gått 8 mån o jag mår minst lika dåligt. Har gått hos BVC-psykologen ett tag men tycker inte riktigt det funkar även om jag känner behov av att prata m någon. Läste litet här nedan om MVC och BVC-psykologer men blev inte mkt klokare. Kan man fortfarande få hjälp via sin bm eller är det bara under graviditeten? Gick privat hos bm o vet inte om de har ngn egen psykolog eller om det bara är BVC som gäller. Har också börjat bli rädd för nästa förlossning (är inte gravid ännu). Vart 17 skall man vända sig? Läste här att man har rätt till MVC-psykolog första året men det har ju snart gått och kanske det är litet konstigt att komma farande till bm nu när man inte sökt där med en gång? Vet snart varken ut eller in o bara gråter dagarna i ända.
Svar på tråden: Vart skall jag vända mig nu då?

Hej!

Skrivet av  Kicki med 2 söner
Här där jag bor (Stockholm) är MVC- och BVC-psykologen samma person. Jag gick och pratade med henne både före och efter mitt andra barn kom. Men jag vet inte hur det fungerar i övriga Sverige. Men det går väl alltid att byta om du inte tycker det fungerar? Våga fråga detta, även om det är jobbigt!

Jag har fått depressioner efter båda mina barns födslar, och haft det väldigt jobbigt. Efter mitt första barn yttrade sig depressionen först via sömnlöshet (när han var 4 månader). Sedan blev det värre och värre, och till slut hade jag ångest och nedstämdhet dag som natt. Min hjälp då var den antidepressiva medicinen Cipramil, som jag började äta när min förstfödde var 10 månader. Jag blev bättre på väldigt kort tid. Samtidigt med denna medicin gick jag också i en form av "gruppterapi" med andra småbarnsmammor som hade det svårt (samt psykologer). (Spädbarnsverksamheten Maskan på söder i Stockholm - om du bor i Stockholm så kan du få mer information av din BVC-sköterska.)

Med mitt andra barn startade depressionen två veckor efter han föddes (februari 2003). Den depression jag har idag är ännu mer åt ångesthållet än den förra. Medicinen jag äter fungerar inte alls lika bra (jag har testat 3 mediciner) och inte heller Maskan ger mig den hjälp den gjorde förra gången... Jag har nu snart varit dålig i ett år, och det börjar verkligen kännas hopplöst. Man bara undrar NÄR det ska vända på RIKTIGT. Jag har bättre perioder emellanåt, men sällan längre än 2 veckor. Svackorna som kommer mellan dessa "bättre" perioder är vidriga. Jag mår så dåligt då, att jag bara vill dö. Jag har dock en bra läkare på öppenpsykiatrin och även en bra samtalskontakt där. Alla de jag har kontakt med säger att jag ska bli mig själv igen, men själv är jag inte lika säker. Men jag kämpar på som bara den, och tänker inte ge upp!

Jag har bara haft depressioner i samband med barnafödsel, och eftersom jag inte planerar fler barn efter detta andra, så hoppas jag aldrig få uppleva detta mörker igen... Jag längtar så efter att vara som vanligt igen!!! Jag älskar mina barn gränslöst, och får såna enorma skuldkänslor av att jag ska behöva må dåligt.

Hoppas du orkar ringa runt och höra dig för var du kan vända dig med dina problem. Jag tycker både du ska få en psykiatrisk kontakt och en bra samtalskontakt.

Lycka till!

Kramar från Kicki
 

Artiklar från Familjeliv