Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måste bara få repetera kloka ord från en som heter

Skrivet av Emma-Maria
Mimmi!!!

Jag hoppas att hon/du inte tar illa upp, men jag tycker att det var så vackra och bra ord som tröst när allt känns eländigt!

Kopierat från ett tidigare inlägg från Mimmi alltså:

"Det är ingen idé att fundera över om ditt barn tycker om dig. För nyfödda barn finns det inget som heter "tycka om". Hon är helt beroende av dig. Hon är beroende av din närhet, din röst, din doft, dina hjärtslag, din omvårdnad. En liten hjälplös varelse som inget vet ännu om denna världen och som inte skulle överleva en dag utan dig och din välvilja. Och sluta upp med att fundera över om du tycker om henne, det kommer av sig själv. Du har gått igenom något som du upplevde som fruktansvärt jobbigt. Du är i en slags kris där hela din vardag har välts upp och ned och inget är sig likt. Du är i chocktillstånd kan man säga. Att få sitt första barn innebär en sådan stor omställning i livet att man faktiskt kan se det som att gå igenom en sorg. För samtidigt som man fått ett barn så har man också förlorat väldigt mycket av det man tidigare hade. Och under de första veckorna kan det vara svårt att hitta glädjen i allt det nya. Sänk kraven på dig själv, begär inte att du ska känna någon himlastormande lycka och kärlek. Koncentrera dig istället på att det framför dig ligger en ny liten människa som inget kan göra för att tillfredsställa sig själv. Bara du (och hennes pappa naturligtvis) kan lindra hennes hunger och törst, bara du kan ta bort det blöta kalla i blöjan, bara du kan se till att hon är varm och ligger bekvämt, bara du kan smeka och viska lugnande ord när hon blir orolig över vad som sker omkring henne. Du betyder allt, och när hon lärt sig lite mer om världen kommer hennes beroende att bytas ut mot en gränslös kärlek till dig som är hennes mor! Och du kommer att känna det samma för henne, det behöver du inte oroa dig för! Jag tror att den där ultimata förälskelsen vid första ögonkastet som många berättar om är en efterkonstruktion. Ta en dag i taget och känn att du växer inombords av att få ha ansvaret för din lilla dotters välmående. Låt det ta tid och stressa inte."

Lycka till alla nyblivna mammor och gråt på, för alldeles strax kommer ni att förstå vilket stordåd ni uträttat och då gråter ni ändå, fast av lycka istället.


Mimmi
Svar på tråden: Måste bara få repetera kloka ord från en som heter

Det finaste jag läst...

Skrivet av  Desperat
gör mig så ont att inte kunna vara den personen just nu för mitt barn, min man tar honom på natten pga att jag fått en depprision. Önskar av HELA mitt hjärta att det var jag.... *gråter*
 

Artiklar från Familjeliv