Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Just nu dåligt självförtroende.

Skrivet av anonym
Jag tror att jag just nu har väldigt dåligt självförtroende. Jag och min sambo har en son som är 1 år på tisdag och i februari ska barn nr 2 komma. Vi var och shoppade idag hela familjen, vår son behövde lite saker som mössa, vantar mm. Varenda gång vi shoppar och har med oss vår son blir han gnällig. Han vill tex inte sitta i vagnen för det är tydligen jättetråkigt. Man blir ju lite stressad när det är så när det är en del ärenden man måste göra i ett köpcenter. Jag kom på att jag glömde käka något innan vi åkte hemifrån så när vi försökte prova skor på sonen kände jag hur låg jag var. Jag skakade, kände mig konstig och tänkte att jag måste ha mat. Men där tex så kändes det som om folk tittade på oss eller på mig hela tiden. Vi gick till Mcdonalds och käkade lite och likadant där när jag skulle beställa mat kändes det som om alla tittade på mig. Min sambo tyckte också att jag varenda gång krånglar till det när jag ska beställa mat.

Efter shoppingturen hade jag och svärmor bestämt att vi skulle ta vägen förbi dom så dit åkte vi när vi var klara. När vi kom dit visade det sig att dom hade väntat med middagen jättelänge med hopp om att vi skulle dyka upp snart. Men vi hade ju redan käkat på Mcdonalds. Min sambo sa till mig att: Varför sa du ingenting om att det skulle bli middag här?! Jag kände mig sååååååååå dum, alla tittade på mig. Men jag sa som det var att jag inte hade någon aning om att det skulle bjudas på middag för det sa aldrig svärmor. Pinsamt!

Men likadant när jag skulle betala för mössa, vantar mm. på HM så kändes det som om alla stirrade på mig när jag stod i kö och väntade på min tur. Medans jag stod i kö gick min sambo ut till bilen med sonen för att hämta nappen, när han kom tillbaka blev han förvånad för att jag inte hade betalat redan. Men jag sa att han hade min plånbok så därför var jag tvungen att vänta. Och när jag sagt det så stirrade expediten på oss.

När min son är för otålig för att hänga med och gå i affärer, han bara är gnällig så känns det som om jag är enda mamman i världen som har en sådan gnällig son. I vanliga fall brukar sonen vara hos farmor eller mormor när jag handlar eller har andra ärenden och jag tycker man ser så många föräldrar som kan gå omkring hur länge som helst i tex köpcenter och deras barn sitter så stilla i sina vagnar.

Ibland känns det som att min sambo skäms över mig när vi går på tex köpcenter och ofta blir det missförstånd när svärmor är inblandad som tex det där med middagen idag. Och ibland blir jag så rädd att någon ska tycka att jag är dålig som mamma.

Jag vet inte varför det känns så här just nu. Kan det bero på graviditeten? Kanske hormoner som spökar till tusen? Finns det någon mer som känner så här och är det övergående?
Svar på tråden: Just nu dåligt självförtroende.

hej

Skrivet av  Effet
Läste koncentrerat det du skrev. Ditt låga självförtroende tycks få dig att tro att alla tittar snett på dig. Det låter inte som att du beter dig konstigt på något sätt. Du har din upplevelse, men den är lite förvriden. Kan du prata med din sambo om vad du känner?

För övrigt känner jag igen mig i mycket av det du beskriver. Sambo som undrar varför jag inte är klar än, plötslig hunger i affärer, barn som inte är stilla i affärer, att bli anklagad för att det är ens fel när det kör ihop sig i relationer med släkt och vänner. Ska vi bli kompisar =)
 

Absolut.

Skrivet av  anonym
:)
 

Det du

Skrivet av  anonym2
skriver låter lite som jag kände när jag började få mindre ångestattacker i tex icakön, när jag skulle beställa mat i kö mm. Prata med din sambo och försök få honom att förstå att det är jobbigt för dig, så kanske han kan hjälpa dig vid dessa moment - undvik dom inte! Läs gärna lite på nätet om panikångest och se om du känner igen dig.
 

Stöd

Skrivet av  K-ina
Jag tycker precis som de andra, att du ska prata med din sambo. Du behöver hans stöd och inte hans tjat eller klagan över att du tar för lång tid på dig etc. Om du beskriver för honom hur du mår kanske han kan supporta dig i stället och ta hand om vissa saker som gör att du kan undvika de situationer som får dig stressad eller som känns jobbiga på annat vis.
 

Artiklar från Familjeliv