Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sinar mjölken eller?

Skrivet av Gabrielle med Victoria 26/1-04
När barnet inte ammar blir det så att mjölken sinar till slut trots att man pumpar?

Jag har ju haft ont av pumpningen ett tag och nu börjar mjölken försvinna för mig också. Senaste veckan har det blivit 20-40ml mindre för varje dag.

Min flicka var fullgången men föddes kraftigt tillväxthämmad så hon har i vissa avseenden varit prematur. Nu är hon ett halvår och väger 4,9kg. Hon har det väldigt svårt med maten och då har det känts så extra viktigt att kunna ge mjölk. Är det slut med det nu tror ni?

Varma hälsningar!
Svar på tråden: Sinar mjölken eller?

njeo kanske...

Skrivet av  Pernilla med Hanna 15/3-00 (v28+2)
Jag tror det är mycket svårare att hålla upp en produktion av mjölk med pumning än med amning. Helt klart!
För min den klarade jag ju inte av att pumpa dagsranson men klarade av att helamma ett par månader.
Efter det pumpade jag delvis igen när dottern insåg att det var mycket lättare att äta från flaska än att amma... det var framför allt på em/kvällen hon vägrade brösten. Då pumpade jag istället dessa tider.
Ett tag så gick produktionen verkligen ner men när jag gjorde som jag skrev där nere så kom den faktiskt tillbaka något. Dvs jag pumpade kortare tid och oftare.
Jag tyckte att det med tiden också blev mer och mer känsligt för sömn/mat/dryck (miss)bruk. Var jag stressad eller jäktad kunde det ibland inte komma något fast det kändes som det skulle finnas mjölk i bröstet.

Fast det viktigaste är ju endå att man kan ge något, det tyckte iallafall jag :-)
Även om det tillslut var en försvinnande liten del av det dagliga intaget...


Lycka till och många kramar
Pernilla
 

Pernilla..

Skrivet av  Gabrielle med Victoria 26/1-04
hur många ggr om dan pumpade du?

Kram!
 

minst var tredje timme...

Skrivet av  Pernilla med Hanna 15/3-00 (v28+2)
Hej

Jag pumpade/ammade minst var tredje timme. Jag pumpade 8 veckor innan Hanna började helamma, detta gjorde hon i kanske en dryg månad innan det tjorvade till sig på em/kvällen. Började då pumpa vid dessa tillfället och tilläggsmatade henne med tillägg/bröstmjölk.
Eftersom jag helatiden har mycket knapp produktion så var jag alltid mycket noga med max 3h :-)
Ibland blev det tvärstopp och det bara blev 1-10 ml... efter råd från neo så pumpade jag då bara till det slutade "stråla" (och lite till) väntade 1h och pumpade igen, och igen och igen.

Jag lyckades aldrig pumpa några jättemängder, men var nöjde med det jag kunde "prestera". Hannas neoläkare sa att de tydliga positiva effekter man kan se av bröstmjölken på neobarnen redan fanns vid 20-50% delmängd. De sa att har man lite mjölk så var nyttigheterna mer koncenterade, kanske för att trösta mig :-) nej de tror jag inte. De var ju inte alltid så varsamma med "nyheter"...

Jag var iallafall nöjde med att hon till störta delen fick min bröstmjölk i drygt 9 månader (okorr), även fast det blev mycket pumpning i början och i slutet.

Lycka till och bara pumpa så länge du känner att du tycket det är värt det.

Kram
Pernilla
 

Artiklar från Familjeliv